[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Som en konsekvens af Forsvarsforliget 2010-2014 er Søværnets Helikoptertjeneste nedlagt med virkning fra starten af januar 2011. Samtidigt oprettes Eskadrille 723.

Skiftet til flyvevåbnet får ingen betydning for de opgaver, som de skibsbaserede helikoptere løser.

Selvom det således var ”business as usual”, så blev 3. januar 2011 alligevel anvendt til at markere det organisatoriske skifte.

Eskadrestanderen - Søværnets markering af NIV III chefens myndighed - blev således nedhalet for sidste gang.
Søværnets Helikoptertjeneste har været en selvstændig NIV III myndighed, direkte underlagt chefen for Søværnet siden 29. april 1977.
Fremadrettet er Eskadrille 723 en ansvar IV myndighed på linie med redningseskadrillen Eskadrille 722 og FENNEC-eskadrillen Eskadrille 724.


Kort tid efter standernedhaling blev den nye enheds første træningsflyvning fløjet fra Flyvestation Karup, med nye kaldesignaler. Selvom LYNX fortsat har et anker på siden, så er det nu slut med call sign Danish Navy i luftrummet.

Det er nok ikke kun helikopterbesætningerne, der lige skal vænne sig til ikke at sige ”This is Danish Navy”. Der kommer nok til at gå lidt tid, før alle i dansk luftrum har vænnet sig til kaldesignalet ”SKIPPER”. Dette kaldesignal frigives endeligt af Flyvertaktisk Kommando den 7. januar til brug for ESK 723 ved træningsflyvninger.