[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Klokken 07:39 bliver det danske afvisningsberedskab - bestående af to F-16 fra Fighter Wing Skrydstrup - alarmeret af den militære luftovervågningsenhed - også kaldet Control and Reporting Centre Karup. De skal flyve til Billund for at inspicere et passagerfly, der har fået en defekt i forbindelse med "take off" fra Billund.

Pasagerflyet - en Boeing 737 fra Jettime - var på vej til Azorerne med 140 passagerer, men under "take off" sprænger det ene hovedhjul.

De to F-16 møder passagerflyet fem minutter efter "take off" fra Flyvestation Skrydstrup. Piloten i den ene F-16 inspicerer passagerflyet og orienterer Jettime-piloten om, at det ene af de to højre hovedhjul er sprunget, og at der ikke er yderlige synlige skader på flyet eller synlig hydraulikvæske. Klokken 08:00 vender de to F-16 tilbage til Flyvestation Skrydstrup efter en fuldført mission.


Foto: Flyvevåbnet

På baggrund af den visuelle inspektion blev det besluttet, at passagerflyet kunne foretage en sikkerhedslanding i Billund, hvilket det også gjorde med succes.