[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Roligt svæver Fennec’en i cirkler over det område, den har fået til opgave at skaffe informationer om. Fra 2000 fods højde opdages den ikke så let fra de personer på jorden, som den skal finde og stedfæste. Piloten og observatøren, der styrer FLIR-kameraet, har deres helt eget sprog, der får helikopteren til at være i de mest optimale positioner for at få de bedste billeder af aktiviteterne på jorden.

Hærens Pressecenter i Oksbøl var med på en FLIR-mission med NIS i pilotsædet og TES som observatør.

TES i helikopterens venstre sæde har ansigtet godt rettet mod den store skærm, mens han med joysticket roligt styrer kameraet for at afsøge terrænet. Han har mulighed for at dreje kameraet horisonten rundt samt panorere op og ned, at zoome ind og ud, at vælge mellem forskellige sensorer – varmesøgende eller farvekamera. Den varmesøgende sensor kan enten vise de varme områder som mørke eller lyse.

Samtidig med, at TES styrer kameraet, optages billederne og de linkes realtime ned til modtagerstationer på jorden. Til en person i kampgruppens Taktiske Operationscenter og til efterretningsofficererne i S2-containerne.

- Vi fremsætter vore ønsker og behov. Så kan vi være heldige, at der taskes en helikopter til at levere de ønskede oplysninger, fortæller efterretningsofficer kaptajn Søren Schwartz.

Han arbejder sammen med Forward Air Controlleren (FAC), der er placeret helt fremme ved de forreste enheder under operationen. FAC’en har udover muligheden for at se FLIR-billedet også kommunikationsudstyr til at kunne kommunikere med besætningen i helikopteren og med eventuelle fly, der indsættes til støtte for den militære operation.

- Vi kan via radio briefe personellet på jorden om situationen længere fremme i målområdet. Så ved de, hvad de vil møde og kan forberede sig bedst muligt, forklarer Søren Schwartz..