[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Onsdag den 7. september blev der afholdt fyraftensmøde på Rømø Skydeterræn, hvor repræsentanter fra blandt andet Flyvevåbnet og Hæren fortalte om brugen af området, samt baggrunden for udvidelsen og de eventuelle konsekvenser.

Udvidelsen af Skydeområde Rømø handler kun om luftrummet. Der er ikke ændringer på landjorden, hvor Forsvaret ejer meget lille del af det 2.200 hektar store øvelsesområde. Naturstyrelsen ejer cirka 1.900 hektar, mens 300 hektar er ejet af private lodsejere. Området lejes af Forsvaret.


Der var sat telt op, så de fremmødte blev skræmet for vind og vejr. Foto: Flyvevåbnet

Flyvevåbnet ønsker at flyve mere i tidsrummet 18 til 24 omkring Rømø. Baggrunden for ønsket er at skabe de mest realistiske træningsbetingelser for F-16 piloterne. Det forklarede chefen for kampflyssektionen i Flyvertaktisk Kommando, major H. P. Bagger med pilotnavnet BAN:
- For at kunne bruge F-16 fly og piloter bedst muligt, skal vi træne efter de forhold vi er i, når vi er på missioner. Det foregår nu i stor højde og ofte om natten, i modsætning til tidligere, hvor vi fløj meget lavt over land for at undgå radar. Vi har fået nyt udstyr, der gør det muligt at flyve højt oppe om natten og samtidig ramme. Det vil vi gerne træne, for det er det, der er virkeligheden, når vi kommer på missioner.

Der er søgt om 40 dage til flyvning mellem 18 og 24. De dage vil typisk ligge i februar og november. Samtidig vil flyvevåbnet gøre hvad de kan, for at flyve så lidt som muligt efter klokken 22. BAN forklarede, at han forventede, at der vil blive fløjet omkring 20 dage, da vejret ofte vil sætte en stopper for flyvningen mange af dagene.

Udover at flyve om natten ønsker Flyvevåbnet også at separere et større område af luftrummet for civil lufttrafik. Når luftrummet er lukket for civil lufttrafik, så betyder det ikke, at en redningshelikopter ikke må flyve ud i luftrummet, når det er lukket i forbindelse med øvelser. I så fald vil øvelsen blive stoppet indtil redningshelikopteren har overstået opgaven.

BAN forklarede, hvorfor Flyvevåbnet gerne vil lukke luftrummet for anden lufttrafik:
- Vi skal også tage hensyn til civil flytrafik. Derfor lukker vi området, så vi undgår problemer. Det giver os mulighed for at træne på en anden måde, end vi gjorde for 10 år siden.

Den nye måde betyder blandt andet, at der ikke bliver fløjet så tæt på Mandø længere. 


 Flyvevåbnet ønsker flere øvelser efter mørkets frembrud, for at skabe så realitiske træningsforhold som muligt. Foto: Flyvevåbnet