[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

På Flyvevåbnets Historiske Samling i Karup er det ikke kun gamle flydele, man samler på. Alt hvad der har at gøre med Flyvevåbnets drift igennem tiden, har interesse. I øjeblikket er tidligere indsats-leder på Flyvestation Karup, Jørgen Prip, i færd med at reparere en gammel Ginge skumslukker-brandbil af samme model som den, der fulgte ham, fra han begyndte sit arbejde på flyvestationen i 1964, til den blev skiftet ud 12 år senere.

Efter næsten 44 år i Flyvevåbnet er Jørgen Prip nu pensioneret og får sammen med andre tilknyttede pensionister hver onsdag til at gå med at sætte gamle effekter i stand, og hvad der ellers måtte være af forefaldende opgaver på den historiske samling.

- Det betyder da en del, bare det sociale, at man kommer ud. Og for ligesom at kammeratskabet bliver ført videre, siger Jørgen. - Og jeg kender jo mange af dem, der er her fra for lang tid siden.

Det er her på samlingen, han har fået fingre i den gamle bil, som er lavet til brandslukning på blandt andet start- og landingsbaner, hvor der ikke er lagt vand ud. Skumslukkeren var i en trist forfatning, da Jørgen og kollegerne fik den ind til renovering, men allerede nu ser bilen fantastisk ud udefra, efter den er blevet malet med den originale røde farve, som den blev født med i 1961.


- I gamle dage var man i 30-sekunders-beredskab. Man skulle sidde i bilen fuldt påklædt og med al brandudrustning, og så skulle hjulene rulle inden for 30 sekunder, fortæller Jørgen Prip. I dag er reglerne lidt anderledes, fordi den nye skumslukker er meget hurtigere. Foto: Charlotte Basie

- Dengang jeg startede i Karup, var der 100 jetjagere. De var afsted mindst to gange om dagen plus natflyvning tirsdag og torsdag for en af eskadrillerne, så der var stor risiko for, at der skete uheld, når der var så mange fly, der skulle i luften, fortæller Jørgen Prip om tiden, hvor den kolde krig satte dagsordenen.

Derfor var han en travl mand, der måtte ud til mange brandslukninger, typisk mindre uheld, der skete ved start og landing, og som var til at håndtere uden større panik. Men indimellem også til alvorlige ulykker, hvor pålideligt udstyr var uundværligt.

- En enkelt gang var jeg ude ved Hjerl Hede, hvor et engelsk Phantom fly var styrtet ned i en gård, og hvor der var en mor og en dreng, der blev slået ihjel. Den oplevelse står for Jørgen Prip som noget af det værste.


Så vidt Jørgen Prip husker, var pumpen i stand til at producere 100.000 liter skum ad gangen, idet skummet ekspanderede meget kraftigt, når det blev blandet med vandet fra bilens tank. Foto: Charlotte Basie.


Jørgen regner ikke med, at Ginge kommer ud at køre igen, men den skal nok blive helt fin indvendig, når han og de andre pensionister er færdige med at renovere den. I øjeblikker er de ved at sætte nye plader i loftet.
Foto: Charlotte Basie

Efterfølgeren til Ginge hed Rosenbauer, og den findes allerede i Flyvevåbnets Historiske Samling. Her håber man, at det også kan lykkes at få fat i et eksemplar af den nyeste vogn, Eagle, der har været i funktion siden 2003, når den en gang skal pensioneres.