[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Auditørkorpset slår i dag fast, at årsagen til flyverspecialist Kjeld Møller Mellergaards død var en kombination af manglende uddannelse og mangler ved det anvendte FN-køretøj.
-Det er mit ansvar, at mit personel er uddannet tilstrækkeligt inden udsendelse til internationale missioner.  I forhold til de opgaver vi skulle løse i Libanon, var vores vurdering med den begrænsede klargøringstid, vi havde til rådighed, at en tillempet uddannelse, sidemandsoplæring og rutinering efter ankomst til området var tilstrækkeligt. Det viste sig desværre at være et fejltrin, siger Henrik Røboe Dam.

Også køretøjernes dårlige stand – herunder bremseevne - tillægges en stor betydning  for ulykken, og auditørerne anbefaler fremover, at Forsvarets bilsyn gennemfører tilsyn af de af FN tildelte køretøjer.
 – Det er meget uheldigt og beklageligt, at de FN-køretøjer, som vi overtog på missionen, var i så dårlig stand. Vi fik ved overtagelsen ikke teknisk dokumentation, der kunne afsløre de efterfølgende opdagede mangler, så jeg kan kun tilslutte mig auditørernes anbefaling om bilsyn, siger Henrik Røboe Dam.


Tragisk ulykke
Auditørrapporten afslutter undersøgelserne efter den tragiske ulykke, der kostede Kjeld Møller Mellergaard livet, og Generalmajor Henrik Røboe Dam håber også, at det kan betyde et punktum i sagen for de efterladte:
-Intet bringer desværre Kjeld Møller Mellergaard tilbage, men jeg håber for familien og pårørende, at de afsluttede undersøgelser kan betyde en ro og afklaring for familien, slutter Henrik Røboe Dam.

FAKTA:
I forbindelse med en bjærgningsopgave ved den danske UNIFIL mission i Libanon d. 9. januar 2010 forulykkede en FN-lastvogn med kører og vognkommandør i forbindelse med en bjærgningsopgave. Ulykken skete i venstresving, hvor vogntoget kørte ud over en skrænt og rullede ca. 125 meter ned. Ved ulykken blev både kører og vognkommandør kastet ud af køretøjet. Mens køreren fik alvorlige skrammer og sår, blev vognkommandøren  dræbt.







  Kjeld Møller Mellergaard