[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Fredag aften fløj et CL-604 Challenger fly fra Aalborg til Skrydstrup og satte derfra kurs mod Sydeuropa. Det var først undervejs, at de fandt ud af, hvor de skulle lande. Det blev som bekendt Naval Air Station Sigonella på Sicilien, som blev fundet egnet til missionen.

Lørdag morgen tog Challengerflyet igen til Sicilien sammen med F-16 flyene. Det tekniske personel ombord på Challengeren assisterede F-16 flyene, da de mellemlandede i Frankrig.


CL-604 Challenger flyet var allerede fredag aften på vej mod Sydeuropa og et endnu ukendt landingssted. Foto: Arkiv

Lørdag middag fulgte et C-130 Hercules fly, som inden var blevet gjort klar, lastet og tjekket igennem - alt sammen muligt fordi de ansatte på Air Transport Wing Aalborg gav den en ekstra skalle og arbejdede langt udover normal arbejdstid.

- Vi er gearet til det her, og der hvor der var huller, har vi lukket dem med professionel fleksibilitet. Der er selvfølgelig nogle, der har fået ødelagt deres weekend, men det er de vilkår, vor medarbejdere lever op til, og det gør, at hele organisationen kan reagere så hurtigt og fleksibelt, siger chef for Air Transport Wing Aalborg oberst S. W. Andersen (WIS)

Frem og tilbage
Herculesflyet fløj til Sicilien med personel, ammunition og gods. Indtil videre er det blevet til to ture frem og tilbage. Turene har været absolut nødvendige at udføre, fordi det kun er militære fly, der må flyve med ammunition.

- Det har været et kæmpe puslespil at få til at gå op, for vi har også skulle udføre alle vore planlagte opgaver sideløbende. Både teknikerne, besætningerne, missionplannerne og SIT-rummet – ja, hele organisationen har virkelig ydet en fantastisk indsats, som vi godt kan være stolte af, fortæller chef for Air Transport Wing Aalborg oberst S. W. Andersen (WIS)


En C-130 Hercules har indtil videre fløjet to ture frem og tilbage fra Sicilien med personel, gods og ammunition. Foto: Arkiv