[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Efter ni uger med gennemsnitligt tre dages flyvninger for Hæren og tre for ISAF-styrkerne, der er de internationale, NATO-ledede styrker i Afghanistan, glæder holdets 20 mand sig vældigt til at komme hjem. Den store fugl har ikke altid opført sig lige pænt og har indimellem krævet en del reparation, men alt i alt er tilbagemeldingerne positive; opgaverne er løst, og det er gået godt.

   - Det har været god og vigtig træning, for hele næste år - alle 365 dage - skal en Hercules være udsendt og flyve forefaldende opgaver for ISAF-styrkerne, hvor den i øvrigt også skal udføre taktisk drop af soldater og gods fra luften.
Det fortæller holdets øverstkommanderende, major KAL, om de erfaringer, holdet har gjort sig i forbindelse med de mange timer i luften.

Brandøvelse med det lokale beredskab
Foruden flyvningerne imellem de forskellige lejre, blev der indimellem tid til andre aktiviteter. Om lørdagen i den tredje uge havde holdet indvilget i at deltage i en øvelse med det lokale brand- og redningsberedskab i lufthavnen i Kabul, hvor de holdt til. Det er første gang danskerne lægger fly til sådan noget, og det blev værdsat til fulde af redningsfolkene og udnyttet optimalt.

Set-up’et var, at en bil ved siden af flyet var brudt i brand. Der var også en del tilskadekomne, der skulle hjælpes, heriblandt en person med ryg-og nakkeskader inde i flyet, der skulle reddes ud og behandles, samtidig med at brandslukningen foregik. Imens holdt flybesætningen et vågent øje med, at alt foregik på en måde, der ikke kunne skade eller belaste Hercules’en, som skulle på vingerne umiddelbart efter.




Der var mange tilskadekomne, nærmest fotografen ligger en mand, der havde fået åbent benbrud til lejlig- heden. (Foto: ISAF 2011-II)


Sank i et hul og sad fast
Mandag i uge fem bød på en irriterende overraskelse. Holdet skulle to gange flyve til og fra en base, hvor de ikke kom så ofte, og anden gang de landede, var uheldet ude. Der var livlig flytrafik på banen, hvilket resulterede i, at man fra kontroltårnet bad den danske Hercules dreje tidligere end planlagt, hvorved flyet pludselig sank i et blødt hul – og blev siddende.

Skæbnen ville, at det havde regnet voldsomt, og den grusbane, som flyet drejede ud på, var visse steder blevet blødere, end personalet på basen havde forventet.
   - Så dét, der skulle have været en hurtig anden landing på banen, blev til et todages ophold, fortæller KAL.

Det gik nemlig hverken værre eller bedre, end at et beslag til flyets næsehjulsstyring knækkede, da besætningen fik hjælp fra nogle amerikanere til at trække flyet fri. Så måtte de først vente på reservedele, men blev da heldigvis indlogeret hos nogle litauiske soldater, der stod for afsikring af flyområdet.

Af sted kom de dog igen efter et par dage, og holdet lod sig ikke slå ud af tekniske udfordringer. I eftermiddag lander Hercules’en så i Aalborg med alle mand, og det er tid til glædeligt gensyn med familierne.




Hercules havde sat sig fast i et hul lige ved overgangen mellem asfaltbanen og grusbanen. (Foto: ISAF 2011-II)





Nej - det er ikke billedkvaliteten, den er gal med, det er såmænd 'bare' et skybrud. Så forstår man måske bedre, hvorfor underlaget nogle steder var blevet blødt. (Foto: ISAF 2011-II)





Holdet gør Hercules klar til flyvning. (Foto: ISAF 2011-II)