[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Air Transport Wing (ATW) i Aalborg har i løbet af foråret manglet to fly i lange perioder. Det ene fly har været i England siden januar, mens de andre på skift har været til eftersyn og vedligeholdelse. Sidst på måneden ventes alle fire fly dog klar.

- Det har givet nogle udfordringer. Men vi har løst de samme opgaver som normalt, men det er sket på bekostning af øvelser og uddannelse, fortæller oberstløjtnant Martin Aarestrup Friis, chef for Operations Group og fungerende chef for ATW Aalborg.

Opgaverne har blandt andet været transportopgaver i Grønland og Afghanistan. I løbet af efteråret skal der være øvelser i USA og på Grønland, for at indhente det forsømte. Så piloterne kan beholde deres status.


Fra sidst i august skulle der igen være fire Herluces fly klar

Et Hercules fly har siden januar i år været til reparation og eftersyn hos Marshall Aerospace i England. Det skulle være fløjet mod Danmark den 12. august, men en utæt flap-motor udskød prøveflyvningen til fredag i sidste uge. En flap-motor styrer blandt andet haleroret.

Det er planen, at Hercules flyet kommer til Danmark den 16. august. Det er flyveklart når det lander i Danmark, men skal have installeret en Auxilliary Power Unit(APU). Det arbejde tager en tre-fire dage, og flyet ventes derfor helt klart i løbet af weekenden. En APU er en hjælpemotor, der kan levere blandt andet strøm og olietryk, uden at hovedmotoren er tændt

De manglende fly har også givet meget merarbejde for vedligeholdelsessektionen i ATW, da teknikerne har arbejdet dag og nat for at holde to fly klar. Med fire Hercules klar, kan et fly med tekniske problemer godt vente med at blive lavet til dagen efter. Det kan det ikke, når der kun er to. Derfor skulle der gerne blive mere ro i den kommende tid, så merarbejdet kan blive afviklet.

Hos Marshall Aerospace har flyet fået udskiftet bundplader, fået ny gummi overfladebeskyttelse, samt fået repareret en landingsskade på haleplanet. Desuden blev der lavet en række MATINS. Opgaver som bundplader, overfladebeskyttelse og visse MATINS har Air Transport Wing ikke faciliteter og kompetence til at lave. Derfor blev opgaven givet til Marshall Aerospace, der kan lave vedligeholdelsen til en fornuftig pris. MATINS er materiel instruktioner, en form for mekanisk instruktionsbog. De foreskriver, hvordan man skal lave eftersyn, reparationer og ændringer på flyet.

Foto: Henning Jespersen-Skree, FLVFOT Nord