[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Mandag den 22. august nødlandede en af Flyvevåbnets Lynx-helikoptere i forbindelse med landing på Søværnets inspektionsskib Hvidbjørnen. Siden da har de resterende helikoptere haft flyveforbud.

Dette flyveforbud er nu ophævet, og som helikopterne en efter en kommer igennem en grundig inspektion, vil de begynde at løse deres opgaver igen. Det forventes, at der er en Lynx på Hvidbjørnen i starten af uge 37. Dermed er Grønlandskommandoens 24-timers redningsberedskab genoprettet.
 
Havarikommissionen fortsætter undersøgelserne
Formanden for Forsvarets Flyvehavarikommission, oberst Karsten Schultz, fortæller, at der bliver arbejdet på højtryk, for at få afdækket tvivlsspørgsmålene. Arbejdet er ikke overstået endnu, men man vælger alligevel at ophæve flyveforbuddet.

- Vi har naturligvis fundet årsagen til nødlandingen, nemlig en knækket drivaksel til halerotoren. Men hvorfor netop den skade opstod på det sted og på det tidspunkt, ved vi endnu ikke. Derfor skal helikopterne undersøges grundigt med korte mellemrum.

Derudover vil Forsvarets Flyvehavarikommission ikke gå i detaljer med arbejdet.

- Det eneste, der er at fortælle, er, at den bagvedliggende årsag til bruddet ikke er endeligt afklaret. Indtil det arbejde er overstået, kan vi ikke sige andet, end at Forsvaret tager sikkerhed meget alvorligt, og at der bliver holdt nøje øje med de Lynx-helikoptere, der flyver, forklarer oberst Karsten Schultz.

Fejlen, der førte til havariet, blev hurtigt klarlagt som et brud på drivakslen til halerotoren. Der er truffet alle tekniske foranstaltninger til at sikre, at denne fejl ikke gentages. Et særligt inspektionsprogram, herunder et tæt samarbejde med flyproducenten, sikrer, at flyvningen med Lynx kan fortsætte.

Havarikommissionen arbejder fortsat med at finde årsagen til fejlen i halerotorakslen.