[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

I maj ankom en to-sædet MIG-15 til Flyvevåbnets Historiske Samling i Karup. Det var resultatet af en byttehandel med det polske flyvevåben, der til gengæld modtog en F-104 Starfighter, forgængeren til F-16 Fighting Falcon.


MIG-15’eren skal have udskiftet cockpittet, så den kommer til at ligne de MIG-15, der landende på Bornholm.

Tirsdag den 9. august blev MIG-15’eren hentet af renoveringsgruppen fra Pensionistgruppen på Flyvestation Aalborg. De omkring 20 medlemmer i renoveringsgruppen skal i den kommende tid udskifte det nuværende tosæders cockpit med et enkeltsædet cockpit. Det arbejde omfatter blandt andet en masse nagler, der skal bores ud. Renoveringsgruppen mødes hver tirsdag og tør ikke sætte tid på, hvor længe arbejdet vil tage.

Med ombygning bliver MIG-15’eren meget lig de to fly, der landende på Bornholm i 1950’erne. De havde polske afhoppere ombord. Flyene blev skilt i stumper og stykker, så amerikanske efterretningsfolk kunne fotografere og undersøge dem. Efterfølgende blev de sendt tilbage til Polen.


Tirsdag den 9. august kørte MIG-15 mod Flyvestation Aalborg fra for at begynde renoveringen.

Ungdomsskole klarer det kosmetiske

Når MIG-15’eren er blevet ombygget, så skal kampflyet til Ringkøbing-Skjern Ungdomsskole i Opsund. Her skal eleverne tage sig af den kosmetiske renovering af flyet. Planen er, at flyet skal være klar til en særudstilling i 2013 i anledningen af, at det er 60 år siden et MIG-15 første gang kom til Danmark.

Eleverne på ungdomsskolen har tidligere renoveret en Gloster Meteor F.Mk.8 jager og Sikorsky S-55C helikopter, som nu er en del af Danmarks Flymuseum. Gloster Meteor F.Mk.8 var en del af det danske flyvevåben i 50’erne og 60’erne. Sikorsky S-55C blev en del af flyvevåbnet i 1956 og 1957, og fløj sidste gang i august 1966.

Det danske MIG-15 fly er ikke fremstillet på den originale fabrik, men er licensbygget. Derfor er det helt korrekte navn SB-Lim-2 og ikke MIG-15. Flyene er dog nærmest identiske.