[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Rådgiverne i OMLT (Operational Mentoring and Liaison Team) har længe forsøgt at få garnisonen til at forstå nødvendigheden af, at deres personel skal uddanne sig og på at få dem til at gennemføre et minimum af træning.

Næsten uanset hvad, der blev forsøgt, oplevede man, at der ikke kom elever til undervisningen, eller at instruktøren blev væk. Der var ellers lagt mange kræfter i at gøre uddannelsesprogrammet så enkelt og overskueligt som muligt, men lige lidt hjalp det.

Nu er der imidlertid fundet en løsning, der fungerer. Det, der ser ud til at virke fremover, er en kombination af, at der etableres helt faste undervisningstidspunkter for hvert fag, og at der indføres en lille lommebog, som hver enkelt soldat får.

I lommebogen er der plads til, at der kan kvitteres for deltagelse i hver enkelt lektion på samme måde, som vi andre i skoletiden fik guldstjerner i et hæfte, når vi havde lavet noget godt. OMLT har selv fremstillet bogen og indført systemet som et forsøg på garnisonens klinik, og det blev så godt modtaget, at selv lægen ville have en lommebog.


Sådan ser lommebogen ud. Foto: OMLT

Hemmeligheden bag succesen er, at de afghanske soldater elsker at vise andre, hvad de kan. Ved at indføre lommebogen, bliver de motiverede til at yde noget ekstra. Kunstgrebet med at lægge uddannelserne helt fast på samme dag uge efter uge betyder, at hverdagen bliver mere forudsigelig, og det mindsker samtidig behovet for koordination, hvilket afghanerne ikke er ret stærke i.

Læren af denne historie er, at det er vigtigt at forstå den afghanske tankegang, og hvad der motiverer dem for at kunne opnå resultater. Hvis vi bare prøver at overføre vores egen måde at gøre tingene på til dem, vil vi med stor sandsynlighed ikke opnå andet end spildt arbejde.