Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
Da NATOs evalueringshold tog fra Control and Reporting Centre Karup (CRCKAR), var de veltilfredse med, hvad de så. Det fik armene i vejret hos CRCKARs medarbejdere, der har gjort et stort stykke arbejde for at opnå det meget tilfredsstillende skudsmål.
Det er morgen i operationsrummet den 4. april. Morgenbriefingen er overstået, og langs konsollerne er personellet i de grønne uniformer klar til endnu en ’almindelig dag’, hvis noget sådant ellers findes i et CRC.
Klargøringen til dagens operationer er godt i gang, da operatørerne ud gennem øjenkrogene skimter personer i udenlandske uniformer. De ved med det samme, hvad det betyder. Det er tid for den uvarslede eksamen for overvågnings- og afvisningsberedskabet, den såkaldte NATO Readiness Verification.
-Nu gælder det om at holde eksamensfeberen stangen, når flere at tænke, men opmuntrer sig med, at deres professionalisme nok skal bære dem godt igennem.
De tre udenlandske evaluatorer fra NATO tager plads i stolene og støtter deres notesblokke på de korslagte ben. Mere sker der ikke. De er fluen på væggen.
Alt ser normalt ud på radarscoperne. Et virvar af symboler, der repræsenterer fly i luftrummet, bevæger sig i små ryk. Samtlige fly er via symbolerne identificeret af operatørerne. Som altid.
Et opkald fra kommandobunkeren i Finderup, Combined Air Operation Centre (CAOC), bryder dog normalsituationen. Evalueringen er startet.
Et norsk militærfly er på vej sydpå mod dansk område. Der er ikke radiokontakt til flyet. Opkald til flyet på diverse radiofrekvenser giver ingen klarhed over, hvad der er sket. Er radioen død? Er der andre fejl? Er piloten o.k.? Spørgsmål som hurtigst skal opklares.
CRCKAR vælger at sende afvisningsberedskabet på vingerne med to F-16 Fighting Falcon kampfly fra Fighter Wing Skrydstrup. I operationsrummet i CRCKAR er stemningen intens, men rolig. Fra operationsrummet bliver kampflyene dirigeret frem til det norske fly, hvor de flyver helt tæt på for at få visuel kontakt til piloten. Flyet er af typen Falcon 20, der i øvrigt minder meget om Challenger-flyet fra Danmarks Flyvevåben.
De danske F-16-piloter får etableret kontakt med flyet, og ved hjælp af håndsignaler klarlægges det, at flyets radio- og navigationsudstyr ikke virker. De danske F-16 fly ledsager det norske fly til landing på nærmeste flyveplads – i dette tilfælde Flyvestation Karup. Evalueringen stoppes, og flyet frigives igen. CRCKARs opgave er løst. Nu afventes NATOs dom.
|
Stemningen var intens, men rolig i CRCKAR under NATOs evaluering. |
Readiness Verification udgør den store ’terminsprøve’ for CRCKAR. Men den er andet og mere end en eksamen. Den er også vital læring, hvor vi finder ud af, hvor vi er stærke – og hvor vi er knap så stærke, således at vi både kan fastholde det, der virker godt og samtidig gøre tingene endnu bedre. Det stopper dog ikke her.
Også NATO tager inspiration og lærdom med sig hjem på områder, hvor vi måske har givet dem en aha-oplevelse i form af ’smart, sådan kan det også gøres’, fortæller Brian V. Brøgger.
NATO-evalueringen opererer med karakterskalaen Unsatisfactory, Marginal, Satisfactory og Excellent.
- CRCKAR fik ved denne evaluering Satisfactory, og på flere centrale områder var vi en hårsbredde fra et Excellent. Altså Satisfactory med pil opad. Det understreger at vores målrettede operative træning har effekt. Jeg kan kun påskønne vores medarbejderes høje faglighed og engagement, slutter Brian V. Brøgger med et stolt glimt i øjet.