Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
Danmark har kun ramt militære mål i Libyen, og en del af forklaringen ligger i et grundigt forarbejde. Et hold af danske ’forbindelsesofficerer’ er med til at undersøge alle mål og arbejder på at sikre, at man undgår at ramme civile, når de danske jagerpiloter kaster bomber mod mål i Libyen.
- Hvis der er tvivl om noget, bliver der ikke givet tilladelse til at bruge våben, understreger kaptajn Thomas H. Christensen, der er sagsbehandler ved Expeditionary Air Staff (EAS).
Kompliceret koordination
Det danske hold tæller syv mand, der holder til ved Combined Air Operations Centre 5 (CAOC5) på den italienske Poggio Renatico flyvestation. De kommer fra flere forskellige dele af Flyvevåbnet, både Fighter Wing Skrydstrup, Flyvertaktisk Kommando (FTK) og Expeditionary Air Staff , som er en mindre enhed på Flyvestation Karup, der blandt andet specialiserer sig i kommando og kontrol i international ramme.
CAOC5-operationscenteret, som ligger i Emilia Romagna-regionen i det nordlige Italien, er centrum for NATOs styring af missionen i Libyen. Herfra udgår de vigtigste ordrer, der har med operationen at gøre. Og herfra varetager de danske forbindelsesofficerer kommunikationen med NATO-ledelsen og informerer om, hvad det danske bidrag kan byde ind med til den internationale operation.
- Det handler om at få mest muligt ud af de missioner, som de danske fly bliver indsat i, det er både i Danmarks og NATOs interesse, forklarer Thomas Christensen.
- Det kræver specialviden fra hvert enkelt af de bidragende lande, når NATO skal have overblik over hvilke kapaciteter, der er til rådighed, og det er den viden, vores forbindelsesofficerer kan levere, uddyber han.
CAOC5 operationscenteret i Poggio Renatico, Norditalien.
Alle detaljer skal tages i betragtning
Ud over chefen - eller Senior National Representative – består holdet af en såkaldt ’Red Card Holder’ og en militærjurist, der sammen autoriserer enhver dansk nedkastning af bomber og dermed blandt andet vurderer, om der vil være risiko for civile tab. De holder også øje med, at danske fly kun får opgaver i tråd med det politiske mandat.
Hertil kommer en missionsplanlægger, en efterretningsmand og to såkaldte Unit Representatives. Sidstnævnte holder tæt kontakt med det danske personel på Sigonella-basen på Sicilien og sørger for, at den danske F-16-enheds behov og muligheder bliver bedst muligt inddraget i planlægningen af de samlede missioner.
Opgaven med at varetage den libyske civilbefolknings sikkerhed, når de danske piloter flyver missioner, bliver taget meget seriøst. Nogle gange kan man på forhånd planlægge, hvilke mål man vil ramme, og indhente de nødvendige efterretninger forud for en mission. Det kan for eksempel være ammunitionslagre, som man kender den præcise placering af.
Men ofte får piloterne først tildelt deres mål, når de er kommet i luften, og så skal holdet i CAOC5 samarbejde med piloten om at vurdere målet og skabe klarhed over præcist, hvad, eller hvem der vil blive ramt, hvis piloten trykker på knappen.
Civile tab - også kaldet collateral damage - omfatter ikke kun menneskeliv, men også bygninger, infrastruktur og andet, der kunne tænkes at påvirke civilbefolkningens sundhed eller levevilkår væsentligt i en negativ retning. Det er den type skader, man gør alt for at undgå.