[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Det er en hvid, sliolignende cylinder, der står på en platform og fungerer som landingshjælpemiddel og rutenavigationshjælpemiddel for flyene. Den står ved fire landingsbaner i landet; en ved Helicopter Wing Karup, en ved Fighter wing Skrydstrup, en ved Air Transport Wing Aalborg og en ved Bornholms Lufthavn i Rønne.

Radiofyret skal være præcist i sin angivelse af retning og afstand, derfor bliver de danske anlæg undersøgt og kalibreret hver fjerde måned, hvor signalets kvalitet bliver testet, og det bliver kontrolleret, at målingerne holder sig indenfor de ’lovlige’ tolerancer.

- Det er meget sjældent, at det her udstyr går i stykker, og når vi kontrollerer det, så ofte som vi gør, fanger vi som regel afvigelser, før de bliver kritiske, fortæller seniorsergent Martin Degn, der er kalibreringsspecialist i kampflysektionen Ved Flyvertaktisk Kommando.

Måleudstyr straks i brug
Det er ham, der i samarbejde med en pilot foretager målingerne, hvilket foregår fra en T-17 Supporter, der er tæt pakket med kalibrerings- og måleudstyr. Piloten laver en anflyvning af landingsbanen over TACAN og kredser omkring fyret. Hvis noget skal justeres, kommunikerer martin Degn med en tekniker på jorden, der foretager de nødvendige justeringer, mens flyet er i luften.

- Men kalibreringsudstyret skal også kalibreres, ler Martin Degn.

Det er netop kommet retur fra teknikerne tirsdag, og var i arbejde med det samme over TACAN på Helicopter Wing Karup. De næste par dage kommer turen så til de andre flyvestationer og lufthavnen i Rønne.

 

 
Her ses det udstyr, der bruges til at kalibrere TACAN. Billedet er fra tirsdagens kalibreringsarbejde. (Foto: Martin Degn)





TACAN ved Air Transport Wing Aalborg. (Arkivfoto)