[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Det har senest været aktuelt, da en amerikansk F-15 måtte nødlande i Libyen på grund af en motorfejl. Når et fly eller en helikopter går ned i fjendtligt territorium, skal eventuelle overlevende hentes sikkert ud fra området. Kommunikation og koordination i denne sammenhæng skal foregå efter bestemte regler, og fodfejl kan være fatale.

Derfor skal samtlige besætninger, der kan udsendes i internationale operationer, gennemgå uddannelse i, hvordan de håndterer en given CSAR-situation. Tirsdag til torsdag i denne uge, prøver et hold fly- og helikopterbesætninger kræfter med en fjende, der til lejligheden udgøres af hjemmeværnsfolk, idet de deltager i et kursus for vedligehold af færdigheder i Combat Search and Rescue (CSAR).

Hjælper hvor man kan
-For os er det egentlig ikke interessant, om et fly er styrtet, skudt ned, eller tvunget til at nødlande, siger kursusleder og oversergent ved Air Force Training Centre, Simon Tollerud, og fortsætter:
- Det handler om at overleve i fjendtligt terræn og om at hente folk ud derfra i sikkerhed.
 
Heldigvis har Tollerud ingen eksempler på danske besætninger, der har skullet reddes ud af fjendtlige territorier efter styrt eller nedskydning, men det er sket, at danskere har været med til, at redde andre ud af en krigszone. For eksempel gik en britisk Lynx-helikopter ned i Irak, og en dansk helikopterbesætning medvirkede til, at briterne blev reddet. 

Askesky gav startproblemer
CSAR-vedligeholdskurset veksler imellem teori og praksis og begyndte med et brush up af, hvad der er nødvendig udrustning i tilfælde af et styrt. Herefter skulle deltagerne en tur i marken og øve opsamling i helikopter, men på grund af den nærværende askesky fra den islandske vulkan Grimsvötn, blev det dog kun til opsamling i bil.

Onsdag ser det heldigvis bedre ud. Askeskyen er på retræte, og der er ingen problemer med at flyve. Kursusdeltagerne, der stadig er i fare for at blive opdaget af fjenden, forberedte sig til morgen på en F-16-overflyvning med tilhørende støtte fra piloten, som har et større overblik over, hvad der er af fjendtlig aktivitet i området.

Natten mellem onsdag og torsdag vil deltagerne fortsat være i marken, og torsdag morgen er det planen, at de skal samles op med helikopter omkring Kongenshus sydvest for Viborg.




CSAR grunduddannelse, uge 12, 2011: Opsamling i fjendeland af EH101 Merlin. (Foto: Simon Tollerud)





Hurtigt hjem til sikkerhed. CSAR grunduddannelse, uge 12, 2011. (Foto: Simon Tollerud)