[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Det røde lys er tændt. Trykket i kabinen falder. Loadmasterne har dropharness og hjelm på, visiret er trukket ned foran øjnene. Rampen åbnes. Lidt støv hvirvler rundt om de 20 store paller med forsyninger, som er spændt fast til gulvet i lastrummet af det danske C-130J Hercules-transportfly. Lyset skifter til grønt - dropzonen er nået.

Når allierede soldater fra forposter i de afsides egne af Afghanistan, har brug for nye forsyninger, kommer de ofte fra luften med faldskærme og lander i en dropzone. Det kaldes et airdrop, hvor forsyningerne er pakket i såkaldte bundles. Den danske Hercules, som er udstationeret til Kandahar Air Field i Afghanistan, gennemfører sådanne airdrop cirka hver 14. dag.



- Et airdrop har den fordel, at det kan gøres klar på få timer. På den måde kommer forsyninger hurtigt frem. De kan bestå af vand, mad, reservedele, ammunition og brændstof. Et airdrop beskytter soldaterne, der dermed slipper for at køre konvoj, som kan blive overfaldet, beskudt eller køre på vejsidebomber, fortæller Jack, som er ekspert i udrustning, sikkerheds- og nødudstyr.
Normalt træner Hercules-folkene airdrop i Grønland og Danmark, men så er de væsentligt mindre i omfang end i Afghanistan.

- Det er specielt for os, at der er 20 bundles i stedet for to som under øvelser derhjemme. Det har vi aldrig gjort før, vi kom herned. Men proceduren og måden det gøres på er den samme, om du har to eller 20, siger Michael, der er loadmaster og ansvarlig for godset i lastrummet.       

Piloterne har taget højde for vind, lastens vægt og koordinater, inden Herculesen ankommer til dropzonen, hvor signalet fra soldater i forposten giver tegn til besætningen om, at de er klar til at modtage forsyninger.



- Vi kommer langsomt ind og i forholdsvis lav højde. Det er den kritiske fase af flyvningen; tæt på eventuelle trusler. Når vi flyver ind til dropzonen, skal jeg sikre en stabil platform for at vores last forlader flyet, som den skal. Hjemme dropper vi ofte to bundles svarende til cirka 2 ton, her er der 10 gange så meget vægt. Det giver os en udfordring flyvemæssigt med balancepunktet, som flytter sig bagud, mens godset falder ud over rampen, forklarer Flemming, der er pilot.

På det aftalte tidspunkt har flyet netop afleveret sit gods til allierede soldater et isoleret sted i Afghanistan.

- We have eight chutes in the air. Load landed 6 meters from center of landing point, lyder meldingen over radioen fra soldaten på jorden til piloten i flyet.
- Mission successful.

Fakta:
C-130J Hercules fra Air Transport Wing Aalborg har været udsendt til Kandahar Air Field i Afghanistan siden januar 2012 som en integreret del af den britiske 904 Expeditionary Air Wing. Udsendelsen er blevet forlænget med tre måneder frem til april 2013.
Der er cirka 450 fly, flere tusinde køretøjer og cirka 30.000 soldater og civile på Kandahar Air Field. Der er cirka 30 danske soldater.