[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

En F-16 er spækket med computersystemer, og præcis ligesom pc’en derhjemme skal opdateres en gang i mellem, så skal softwaren i en F-16 det også. Men i modsætning til computeren under skrivebordet, så er det ikke just nok blot at genstarte en F-16, når der er kommet nye data på harddisken. 
Derfor er tre danske kampfly og godt 35 mand netop nu i Ørland i Norge for at trykprøve den nyeste F-16 software sammen med de øvrige partnerlandene i F-16 samarbejdet EPAF.

- Vi er i gang med den sidste test af systemerne ude i den virkelige verden, inden vi beslutter om softwaren er tilfredsstillende eller om der er noget, der skal laves om, inden vi vil anbefale at bruge den. Det fortæller LIB, der selv er F-16 pilot og til dagligt arbejder i Kampflysektionen ved Flyvertaktisk Kommando.

Det er en omfattende opgave at udsætte de systemer, der styrer alt fra kommunikation til dataudveksling og våbenbrug til selvbeskyttelse for alle de prøvelser, der kan forekomme i en krig. Godt 14 dage, hvor 10 fly går i luften to gange om dagen, skal der til, før testen er afsluttet. Under testen bliver også flyets avancerede våbensystemer afprøvet i praksis. Det gælder både kanonen, missiler og bomber. Og en af de væsentligste opdateringer af flyets software i denne omgang, er netop det interface, der styrer dataudvekslingen mellem flyet og de medbragte bomber;

- Lidt forsimplet kan man sige, at der er kommet en slags USB-stik – et universelt system - til de forskellige bomber. Det giver en række markante fordele, især hvis det bliver aktuelt at implementere nye våbentyper eller opdatere de eksisterende, forklarer LIB. 

Med det gamle system skal hele flyets software opdateres, hvis det skal kunne håndtere en ny våbentype eller forbedringer af de præsicionsbomber, der allerede bruges – en proces der, ligesom den igangværende, kun gennemføres med flere års mellemrum. Men med det nye såkaldte Universal Armament Interface, kan en ny bombetype tages i brug, og der kan hurtigt drages nytte af forbedringer uden de hidtidige tekniske udfordringer.

Testen, der inkluderer F-16 kampfly fra Holland, Belgien, Portugal, Norge og Danmark, forventes afsluttet i starten af næste uge.


De danske F-16 flyver ud fra Ørland i Norge, hvor de tester den nyeste version af softwaren til flyet. Foto: Rune Dyrholm