[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Midt på eftermiddagen den 19. januar 2011 lettede Lynx-helikopteren, S-175, fra dækket af inspektionsskibet Vædderen i strålende solskin med retning mod Dannebrogs-øen. Målet var Dannebrogs-øens top, og en bunke sten med historisk interesse.

Den lille bunke sten er en Varde - eller et sømærke. Den blev bygget af den danske søofficer og grønlandsopdager Wilhelm August Graah under hans tredje rejse til Grønland imellem 1828 og 1831. Han blev pålagt at opmåle Grønlands østkyst fra Kap Farvel i syd til Ammasalik i nord. Samtidig skulle han lede efter spor efter Østerbygden, som er beskrevet i de gamle sagaer. Graah nåede ikke til Ammasalik, men han nåede til Dannebrogs-øen. Her byggede han en varde, før han igen rejste mod syd. Og det var den, der var målet for dagens mission.

Det menneskeskabte sømærke var let at genkende i den ellers uspolerede natur.  Varden blev undersøgt og adskilt i hoveddele for at gøre plads til to dåser Jaka Bov, en rulle Mariekiks, en flaske vodka samt en historisk beskrivelse og skibets besætningsliste.


Der blev lagt nye forsyninger i varden til rejsen, der måtte komme forbi i fremtiden (Foto: Niels Pind)

Varder er typisk bygget til landkending eller brugt som gravsteder. De har også været anvendt som en slags stationære flaskeposter. Opdagelsesrejsende har kunnet lægge beretninger, dagbøger, optegninger og eventuelt lidt proviant til de næste, der kommer forbi. Hvad enten de der kommer forbi er en redningsaktion, en ny gruppe opdagelsesrejsende eller nødstedte. Så har man sikret sig, at historier er kommet videre - også selvom man selv er gået til. Derfor er der opstået en slags tradition, hvor man besøger varder, checker at de stadigt er der, og kigger efter om nogen har været forbi. Så lægger man en beretning og noget proviant, og eventuelt noget en vildfaren sjæl kan varme sig på.

Varden blev igen samlet i solnedgangen, og ekstra sten blev lagt på. Helikopteren blev startet op i det svindende dagslys. Inspektionsskibet Vædderen blev hurtigt fundet og retningen bestemt.

Der sad besætningen så med følelsen af, at have været på en tidsrejse små 200 år tilbage i tiden. Naturen har sikkert ikke ændret sig mærkbart siden Premierløjtnant W. A. Graah stod på bjerget og byggede varden

Man kan læse om W. A. Graah og hans rejser i bogen: Undersógelses-Reise til Østkysten af Grónland, Efter kongelig Befaling udført i Aarene 1828-31. Genoptrykt i 1932.


Varden blev bygget op igen, inden besætningen tog afsked med den (Foto: Niels Pind) 

Se flere billeder fra turen på Flyvevåbnets Facebook side, hvor der blandt andet er billeder af Dannebrogs-ø og hvor helikopteren landede