[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Miljøgrise og olieforurenere skulle være ekstra meget på vagt i påskedagene. Challenger-flyet fra Air Transport Wing Aalborg var i luften hver dag for at spotte eventuelle olieforureninger i de danske farvande.

- Vi har været lidt bagud med miljøflyvninger på grund af eftersyn af flyvemaskinerne, derfor har vi intensiveret indsatsen i påsken, siger major Lars Munkholm, næstkommanderende i eskadrille 721.


I påsken var CL-604 Challengeren fra Air Transport Wing Aalborg travlt beskæftiget med miljøovervågning.

Det er målet at flyve 450 timers miljøflyvninger om året. I påsken fløj eskadrillen fem timer hver dag.

- Vi fløj over alle danske farvande fra Aalborg ned gennem Storebælt, syd om Lolland og Falster, ud omkring Bornholm og tilbage gennem Øresund og Kattegat. Vi sluttede af med at lave en sløjfe i Nordsøen, siger Lars Munkholm.

Challengeren flyver i 3000 fods højde, hvilket svarer til, at maskinen ligger en kilometer over havoverfladen. Så er det muligt at spotte forurening både med det blotte øje og med flyets radar, der har et udsyn på 30 kilometers bredde.

- Hvis vi skal identificere en mulig forurening, kan vi gå helt ned til 100 fod eller 30 meters højde. Hvis vi så identificerer en forurening, bliver den dokumenteret elektronisk på video og foto, siger Lars Munkholm.


Der bliver blandt andet brugt videokamera til at dokumentere mulig forurering.