[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Hovedparten af de godt 40 mænd og kvinder skal fra midten af februar operere fra den nordafghanske base ved byen Mazar-e-Sharif. Her indgår enheden i ISAFs luftoperationer i Afghanistan, hvor operatørerne overvåger og kontrollerer et større tildelt luftrum. Den danske mobile radarenhed aflaster på den måde Natos flyvende radarstationer, de såkaldte AWACS-fly, som er en meget efterspurgt og dyr kapacitet. Med MACC i Mazar-e Sharif får ISAF-styrkerne et detaljeret billede af luftrummet over det meste af det nordlige Afghanistan.

Den langtrækkende TPS-77-radar kommer til at stå i Mazar-e Sharif. Samtidig sætter man en kortrækkende RAC-radar op i Kunduz. De to radarbilleder - sammensat med en kortrækkende amerikansk radar længere vestpå – kommer til at lukke hullet i radardækningen i den centrale del af det nordlige Afghanistan.


En TPS 77 radar mens den stod i Karup (Foto: Flyvevåbnets Fototjeneste)

Missionen er planlagt til at vare et år og bliver drevet af fire hold på godt 40 soldater, der er udsendt tre måneder ad gangen. Hvis Nato finder, at der stadig er behov for radarenhedens tilstedeværelse i Afghanistan efter et år - og hvis der er politisk vilje dertil - kan bidraget forlænges endnu seks måneder. Alternativt kan et af fremtidsperspektiverne være, at radarenheden bliver drevet af et hold af multinationale radaroperatører – i så fald vil det kunne forlænges ud over de seks måneder

FAKTA
Flyvevåbnet råder over en mobil luftovervågningsenhed (Mobile Air Control Centre – MACC). Enheden består af mobile radarer, sendemaster samt et antal containere.


I containerne arbejder operatørerne ved radarskærme (i praksis pc-skærme) og overvåger og kontrollerer luftrummet. (Foto: Flyvevåbnet)

Radarenheden kan rykke ud med 30 dages varsel og kan fungere over alt i verden. Den kan selv medbringe både langt- og kortrækkende radarer, og den kan overtage styringen af eksisterende Nato-radarer.

Alt udstyret kan transporteres på lastbiler, i skibe og transportfly, og medfølgende generatorer leverer strøm. I løbet af få timer kan radarerne opstilles og sende billeder til radaroperatørerne i containerne, der samtidig kan være i kontakt med piloterne i luften.

TIL PRESSEN
Pressen inviteres til Flyvestation Karup for at dække de to begivenheder:
- Udsendelsesparade: torsdag den 26. januar klokken 10.00.
- Lastning af Antonov-flyet: fredag den 27. januar om formiddagen. Flyet er planlagt til at lette klokken 13.00.

Pressen kan tilmelde sig for flere oplysninger, blandt andet mødetid og –sted, hos
Arne Bach Nielsen
Pressemedarbejder, Air Control Wing
Tlf. 4090 0447
Email: arne@mil.dk

Seneste tilmelding onsdag den 25. januar kl. 12.00.