[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Siden midten af februar 2012 har 43 mand fra Air Control Wing været udsendt med et mobilt luftoperationscenter til Mazar-e-Sharif i Afghanistan, hvor de overvåger og kontrollerer fly i det nordafghanske luftrum.


Efter planen skulle missionen slutte med udgangen af februar 2013, men bidraget er blevet forlænget med tre måneder efter ønske fra blandt andre de amerikanske samarbejdspartnere. Oberst Jan Toft, der er chef for Air Control Wing og dermed for det udsendte radarbidrag er glad for forlængelsen.

- Det er glædeligt, at der nu er kommet afklaring på, om bidraget skulle forlænges eller ej. Her op til juleferien er det vigtigt for de af vores soldater, som står klar til at tage af sted - og deres pårørende - at få klarhed omkring, om de skal være væk fra deres familier og venner allerede fra midten af februar i det nye år, siger han.

 

Det danske mobile luftoperationscenter, Mobile Air Control Centre, i daglig tale kaldet MACCen, er udsendt af Flyvevåbnet og indgår i ISAF-styrkernes luftoperationer. De danske radarer aflaster NATOs flyvende radarstationer, de såkaldte AWACS-fly, der er en meget efterspurgt, men dyr og ikke så driftsikker kapacitet. 

 

Indtil nu har MACCen været operativ i 7023 timer hvilket giver en oppetid på 99,88% og der har været fly under kontrol i i alt 44854 timer. Med den mobile radar har ISAF-styrkerne fået et stabilt og detaljeret billede af luftrummet over det meste af det nordlige Afghanistan, hvilket blandt andet er med til at højne flyvesikkerheden i området.


 

Fakta:

Mobile Air Control Centre, MACC, består ad fire radarer. En stor TPS-77 radar samt en mindre RAC-3D radar står i Mazar-e Sharif sammen med 40 mand. I Kunduz er der to RAC-3D radarer sammen med tre mand.