[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Siden den 1. marts i år har Air Control Wing, der har hovedsæde på Flyvestation Karup, været til stede på Camp Marmal ved Mazar-e Sharif og i Kunduz. Herfra kontrollerer og styrer de store dele af luftrummet over det nordlige Afghanistan. Chefen for Hold 4 hedder Claus Christiansen.
- Vi ankom den 14. november. De første par dage gik med alt det praktiske med indlogering og at komme rundt og se basen og møde vores kontakter. Så begyndte den reelle overdragelse. Nogle har været hernede før, men for andre er det helt nyt. Det foregår ved, at man kommer med på nogle vagter og efter et par dage, så sidder det nye hold selv i stolen med de gamle bagved. Overdragelsen tager en lille uges tid, og så har det nye hold taget over, siger oberstløjtnant Claus Christiansen.

Mulig forlængelse
Som det ser ud nu, er Hold 4, der overtog radaren i midten af november, det sidste hold. Men der er muligvis en forlængelse på vej. Det vil betyde, at der skal et nyt hold til Afghanistan og overtage i sidste halvdel af februar.
- Vores kunder er meget tilfredse med, at vi er her. Det har udmøntet sig i, at blandt andet amerikanerne har anmodet hovedkvarteret hernede om, at vi bliver forlænget. Amerikanerne ønsker som minimum, at det bliver til sensommeren 2013, siger Claus Christiansen.

Bliver radar-bidraget ikke forlænget lukker man ned den 28. februar. Beslutter man at sende et Hold 5 af sted, så vil de overtage midt i februar, og Hold 4 rejser hjem den 21. samme måned.



Multinational samarbejde

Et alternativ til en nedlukning er, at man vil lave et samarbejde med andre nationer om at holde radarerne kørende. Såfremt Hold 5 bliver en realitet, vil det ikke kun være danskere på holdet.
- I fremtiden vil man se, om det kan lade sig gøre at løfte opgaven i et internationalt samarbejde. England, Sverige, Norge og andre nationer, som vi er vant til at arbejde sammen med, kunne man i princippet godt sende herned og styre vores udstyr. Men det tager tid, siger Claus Christiansen og fortsætter.
- Vi har inviteret nogle svenskere med på et eventuelt Hold 5. Så kan vi se, om det rent faktisk er muligt at lave en multinational bemanding af vores systemer og opgaveløsninger.
Pakker man radaren ned og sender den hjem til Danmark, så vil specielle fly formentlig forsøge at overtage opgaven. Det er dog en væsentlig dyrere løsning, og en løsning som er begrænset af flyenes forholdsvis korte tid i luften, til forskel for den døgnbaserede overvågning og kontrol som enheden leverer for øjeblikket.

Fakta:
Mobile Air Control Centre, MACC, hører under Air Control Wing. De har personale fra flere steder i Danmark, og der er også folk fra andre enheder med. Blandt andet har Combat Support Wing MP’ere og en såkaldt CIS-mand, der tager sig af IT, telefoni og lignende, hernede.
MACC består af fire radarer. En stor TPS-77 radar samt en mindre RAC-3D radar står i Mazar-e Sharif sammen med 40 mand. I Kunduz er der to RAC-3D radarer sammen med tre mand.