[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Konceptet med en Forward Operation Base, FOB, er kendt fra Afghanistan, og i perioden 5. til 6. oktober trænede flyvevåbnet i at oprette og drive en sådan base. Det skete med udgangspunkt i Thisted Lufthavn, hvor soldater fra flyvevåbnets Combat Support Wing fra morgenstunden rykkede ind med en sikringsstyrke bestående af Security Force, hundeførere og bombehunde. – I samarbejde med Security Force afsøgte hundene den cirka 1400 meter lange landingsbane for improviserede sprængladninger, forklarer patruljefører Mark, og fortsætter - Security Force, der lige som hundeførerne og bombehundene hører under eskadrille 660, er specialister i at sikre fly, helikoptere og lufthavne.

Det mobile kontroltårn
I de første timer var sikringstyrkens primære opgave dog, at udføre adgangskontrol og sikre det såkaldte Z-team fra Air Transport Wing. – Med blot to mand ved siden af landingsbanen, udfylder vi den funktion lufthavnens kontroltårn normalt ville. Indledningsvis opmåler vi banen, og markerer hvor piloterne skal sætte landingshjulene fra eksempelvis et Hercules transportfly. Dernæst giver vi under indflyvningen, piloten informationer om vindstyrke, vindretning, sigtbarhed og lufttryk, forklarer seniorsergent Henrik Nicolaisen fra Z-teamet. Seniorsergenten og hans kollega vurderer også, hvor på lufthavnens område helikoptere kan lande, og i hvilken rækkefølge luftfartøjerne må tanke op.

Forstærkningerne fra luften
Op ad formiddagen var patruljefører Mark fra Security Force blevet så tilfreds med FOB´ens sikkerhed, at han sendte besked om, at et fly med soldater til forstærkning og medicinsk assistance, kunne tage af mod Thisted. Ved 15-tiden tog Z-temaet således et Hercules transportfly ind. Ombord var den officer, der skulle varetage funktionen som Ground Force Commander, og dermed leder for sikringsstyrken, hundeførerne bombehundene, Z-teamet og det medicinske personel. Commanderens næstkommanderende, Martin, overtog ansvaret for sikkerheden, og sendte straks patruljer ud for at afsøge hver eneste meter af lufthavnens langstrakte hegn. – Jeg skal være helt sikker på, at der ikke er improviserede sprængladninger derude. Først når vi har vished herom, melder vi FOB´en klar, forklarer Martin.

FOB´en er klar!
Klokken 18.00 meldte Commanderen FOB´en klar, og forberedte sig samtidig på at være kontaktperson og koordinator for de flybesætninger, som måtte lande. Såfremt nogen skulle komme til skade på FOB´en, står det medicinske personel fra Combat Support Wing klar. - Sikringsstyrken nødbehandler de sårede soldater, og bringer dem ind til os. Vi stabiliserer soldaterne, og gør dem klar til evakuering, forklarer gruppefører Eyóritt, der leder et team bestående af en læge, en sygepjelersker og en sygepasser.

9000 liter vand på tre minutter
I enhver lufthavn skal brandberedskabet være på plads – også på FOB´en! Air Transport Wing, ATW, stillede derfor med et gigantisk slukningskøretøj, der rummer 9000 liter vand som kan sprøjtes ud på blot tre minutter. Det kunne eksempelvis være i tilfælde af brand under optankning af luftfartøjer. Tankningsopgaven varetages i øvrigt også af ATW, og det med en tankvogn, der så rigeligt kan optanke indtil flere helikoptere.


Foto:En del af forstærkningsstyrken går i land fra et Hercules transportfly.


Foto: Hundefører og hund afsøger siden af landingsbanen for improviserede sprængladninger