[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Efter en lidt hektisk start på deres mission med skiftende planer og hurtig afrejse fra Danmark er de syv soldater på APS (Aerial Port Service) Team Bastion Hold 1 nu kommet i gang med deres arbejde i Camp Bastion i Helmand-provinsen i Afghanistan. Holdet, der til dagligt arbejder i Combat Support Wing, 680 Squadron på Flyvestation Karup, skal i de næste måneder støtte deres britiske kolleger med at håndtere gods og passagerer i lejren.



APS teamet i gang med at læsse en container ombord på transportfly på Camp Bastion.



- Vi ankom natten mellem den 22. og 23. januar og efter et par opkald blev vi indkvarteret, fortæller Tommy, der er holdets leder.

Den efterfølgende dag gik med at besøge det britiske APS-team, og i den forbindelse finde ud af, hvordan de syv danskere skulle indgå i samarbejdet med dem.

- Vores hold er blevet delt op i enkeltpersoner, sådan at der er to mand i hvert afsnit. Vi er nu altid to mand til at håndtere passagerer, to mand på daghold og to mand på nathold i Cargoyarden (godshåndteringen), fortæller Tommy.
 
Udfordret af computersystem
Samarbejdet med briterne forløber godt, men danskerne har dog haft lidt problemer med det computersystem, som briterne anvender.



Papirerne gøres klar til næte hold flypassagerer, som skal flyves ud fra Camp Bastion.


- Vores to befalingsmænd arbejder i passager-hallen, og de har haft nogle startvanskeligheder med det britiske computersystem, som er en tidligere udgave af MS-DOS og kræver en masse kendskab til diverse genvejstaster, forklarer Tommy og fortsætter:

- De kom dog hurtigt ind i en rytme, og det varede ikke længe, inden de viste englænderne, at danskerne i hvert fald er lige så hurtige, som de er, fortæller Tommy grinende.
 
Får erfaringer med forskellige flytyper
På Flyvestation Karup er soldaterne fra Combat Support Wing vant til at læsse og laste små og store transportfly med gods, men allerede i løbet af de første par uger på Camp Bastion har holdet oplevet nogle flytyper, som de ikke tidligere har været i kontakt med.

- I cargo bliver vi sendt ud på nogle flytyper, som vi ikke har håndteret før eller i hvert fald ikke ret tit i Karup. Vi snakker her om C-17, Boeing 747, Airbus 300, IL-96. Det bliver også til nogle TRISTAR og C-130, og så har vi jo også haft vores danske C-130 Hercules transportfly forbi et par gange. De mange flytyper gør, at vi tilegner os nogle rigtige gode erfaringer, fortæller Tommy



Det danske APS team fra Combat Support Wing arbejder med mange forskellige flytyper og køretøjer under deres udsendelse til Afghanistan. Her er de i fuld gang med at gøre klar til at læsse endnu et transportfly.


Selv om alle mand er på 12 timers skift, så forsøger de syv soldater at finder lidt tid, hvor de kan mødes til fælles hygge. De har allerede fået et par kager fra ”Kuffen” - både bestilt af dem selv men også fra deres pårørende hjemme i Danmark, som har været kreative og bestilt via KFUM´s hjemmeside. De har blandt andet fejret en af soldaternes fødselsdag og også holdt en lille mindehøjtidelighed for de tre savnede kammerater, som de mistede ved en trafikulykke for tre år siden.

Om cirka tre måneder bliver de syv soldater afløst af et hold kolleger fra Combat Support Wing.
 
 
Fakta:
- De syv soldater fra Combat Support Wing, Aerial Port Service (APS) er udsendt som en del af flyvevåbnets Hercules transportfly-bidrag til Afghanistan.
- Hvor transportflyet og det dertilhørende støttepersonel er udstationeret på Kandahar Air Base i Kandahar-provinsen, så er APS-soldaterne udstationeret på Camp Bastion. 
- Opgaven for APS er at håndtere ind- og udgående gods og passagerer i Camp Bastion.