[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Ofte bliver den hørt, før den bliver set. Den lille AS-550 Fennec helikopter opererer gerne i meget lav højde og dukker pludselig op over en skovkant eller hen over et levende hegn. 

Eskadrille 724 fra Helicopter Wing Karup har udstationeret helikoptere og mandskab, både flyvende, operativt og teknisk, til den afsluttende missionsuddannelse i Oksbøl, inden det næste hold soldater fra Hæren, ISAF 13, indsættes i Afghanistan.

- Vi er tildelt 90 flyvetimer til denne øvelse. Indtil nu har vi fløjet mange forskellige missioner til støtte for uddannelsen. Vi har blandet andet fløjet CASEVAC (flyvning med sårede), transport af tilbageholdte, RECCE -rekognoscering med fotobekræftelse og/eller visuel observation. Fra i dag flyver vi også FLIR (Forward Looking IR), topcover, sling og VIP, fortæller detachementsleder, premiereløjtnant Ole Rasmussen med flyvernavnet ELO.


Sådan ser helikopterbesætningen Patrolbase Selager, når de flyver ud for at støtte enhederne på jorden.

For Hæren giver helikopterne blandt andet mulighed for at levere forsyninger til soldaterne i det vandfyldte terræn, hvor tunge lastvogne flere steder har besvær med at komme frem.

Eskadrillen deltager med tre piloter, tre observatører, tre teknikere og en Duty Assistent. De opererer 24 timer i døgnet. Dog kan vejret give begrænsninger i brugen af helikopterne. I dagtimerne må der flyves, når sigtet er mindst 800 meter, og man er fri af skyerne og kan se jorden. I mørke anvendes Night Vision Goggles. Her er kravene tre km sigt og mindst 500 fod til skydækket.


Besætningen på Fennec helikpteren, da feltavisen News var med på en recceflyvning – piloten Klaus W. Kastrup med flyvernavnet KER og observatør NIC med det borgerlige navn Michael Nielsen.