[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Et Hercules-transportfly fra Air Transport Wing Aalborg (ATW) landede tirsdag morgen på Vejers Strand ved Oksbøl. Med i flyet var soldater fra Opklaringsbataljonen på Bornholm, der skal på øvelse i Oksbøl de næste uger. Landingen er en del af AGOEX øvelsen, der finder sted denne og næste uge.

I løbet af mandagen havde et Zulu-team fra ATW, og Security Force fra Combat Support Wing forberedt landingen. Zulu-teamet havde besøg af to kollegaer fra Royal Air Force i England. De kommer fra enheden Tactical Air Traffic Xontrol, og er uddannede flyveledere, som også kan arbejde i felten. Englænderne var der for at uddanne nye medlemmer af zulu-teamet.


De sidste målinger og instrukser gennemgås af Zulu-teamet inden landing. (Foto: Steffan Frostholm)

Zulu-teamet skal sørge for, at stranden er fri, når flyet kommer for at lande. Der må hverken være mennesker eller ting i vejen. De skal også kontrollere, at underlaget er stabilt nok, og at landingsbanen både er bred og lang nok. Banen på Vejers Strand var cirka 1.300 meter lang, men Hercules-flyet kan lande på baner ned til 950 meter.

- Forskellen på at lande på stranden og en almindelig landingsbane, det er, at piloten ikke har alle de hjælpemidler, som han har i lufthavnen. Piloten har ingen skilte, banen er ikke fast. Det er en naturoverflade, han lander på. Så han er helt afhængig af, at vi har målt banen rigtigt ud. I det hele taget, at vi gør vores arbejde på jorden, så det bliver så tæt på en almindelig landingsbane som muligt, forklarer Henrik Nicolaisen fra Zulu-teamet.

Sikring af landingszonen
Mens zulu-teamet står for den improviserede landingsbane, så er der en anden opgave for Security Force fra Combat Support Wing.

- Opgaven for Security Force er at sikre området, så der ikke kan komme folk ind udefra, og så der heller ikke er nogen, der kan skyde ind på banen, fortæller Kent Svane, der er patruljefører i Security Force. 

Længden på landingsbanen betød, at der var et stort område, som Security Force skullle sikre. Derfor var der 24 mand med, som under landingen var i klitterne, og derfra sikrede landingsbanen.

- Det er klart, at med en improviseret landingsbane på 1.300 meter, der kræver det en del mandskab, fir at kunne sikre effektivt. Også terrænet spiller en stor rolle. Har vi et meget åbent område, så kan vi klare os med færre folk og tungere våben, der har længere rækkevidde. I et terræn med klitter som her, så kræver det en hel del flere folk til at sikre området, forklarer Kent Svane.

Omkring klokken halv syv landede Hercules-flyet igen på stranden ved Vejers med flere soldater.


C-130J Hercules transportflyet kommer ind til landing på Vejers Strand. De orange firkanter er markeringer som piloterne kan styre efter. (Foto: Mads Sander)


Efter at havde sat passagerne af, lettede Hercules-flyet igen. (Foto: Mads Sander)