[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Det har kostet omtrent 2,5 millioner kroner over tre år at skifte de gamle lamper til nye, men pengene bliver tjent ind igen. Ikke alene bruger de nye lamper mindre strøm, de er også langt mindre vedligeholdelsesskrævende end de gamle, fortæller maskinmester Mikkel Vindberg fra Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste.
”De nye LED-armaturer har en levetid på 50.000 timer, hvor de gamle halogen havde en levetid på 4000 timer”, forklarer han.
Sammen med Sthelis Nielsen, der står for vedligholdelsen på flyfeltet, har han igennem de sidste tre år arbejdet med at få udskiftet banebelysningen som alt i alt rummer omtrent 1000 forskellige armaturer.
Hver især har de deres specielle funktion i forhold til banens formål – at få fly op og ned uden uheld.
At der er så mange lys på hovedbanen skyldes, at banen foruden de militære flyvninger også benyttes til den civile flytrafik, og at banen er godkendt til såkaldte kategori 2-landinger – det vil sige landing under dårlig sigtbarhed. Netop disse krav var årsagen til at det overhovedet kom på tale, at skifte banebelysningen.
De gamle halogenlamper var ved at være lidt matte af vejr og vind og afgav ikke længere nok lys til at kunne overholde kravene til kategori 2-landinger.

Mindre energiforbrug
 Da de så alligevel skulle skiftes blev markedet kigget efter for energi-rigtige løsninger. Da de 202 indflyvningslys skulle udskiftes, faldt valget på LED-armaturer produceret af det svenske firma SafeGate.
”Dels skulle vi jo spare penge, men vi er også blevet pålagt at knække kurven i forhold til energiforbrug,” fortæller Mikkel Vindborg om årsagen til, at det lige netop blev LED og ikke blot nye halogenlamper.
At det har hjulpet kunne han allerede konstatere sidste år, for i 2011 er der blevet brugt mindre strøm end i 2010. Hvor meget mindre el der bliver brugt på flyfeltet fremadrettet er dog svært at sige, for lysene på banerne kan lyse i fem forskellige trin: 3, 5, 10, 30 og 100 procent, hvor tre procent bruges på dage med god sigt, og 100 procent, når der er voldsomt tåget. Dermed bliver mængden af strøm afgjort af hvordan vejret er.
Dog ligger det fast at mængden af watt, som lamperne bruger, er væsentligt formindsket – fra 200 watt til 80 watt i gennemsnit.
Tilbage står nu at skifte kantlys på hoved- og parallelbane, samt på taxibanerne – i alt ca. 1400 armaturer – men det kommer først til at ske, når en egnet lampe er produceret.