[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Selvom der er nye opgaver for Hercules-bidraget, er det fortsat integreret med britiske 904 Expeditionary Air Wing (EAW). Bidraget indgår nu i praksis på lige fod med de britiske Hercules-fly i 904 EAW.

Derfor er der nu i højere grad mulighed for løsning af transportopgaver for britiske styrker i Afghanistan samt støtte til ISAF ITAS (Intra Theater Airlift System), dog har de nationale transportopgaver fortsat første prioritet, til trods for at det nationale behov er reduceret væsentligt.

Allerede i indeværende uge har bidraget udført en transportopgave for ITAS, hvor det danske Hercules-fly flyttede passager og materiel fra Kabul International Airport (KAIA) til andre destinationer i Afghanistan. Det danske Hercules-fly var det eneste større transport-fly, som landede på KAIA den pågældende dag grundet dårligt vejr.

Dette var muligt gennem et tæt samarbejde mellem besætningen, der analyserede vejrudsigterne, og den danske forbindelsesofficer (FO) i den britiske FMCC (Force Movement Control Centre), der havde mulighed for at holde tæt kontakt med ”kunderne” i Kabul. Afghanistan er for tiden ramt af den hårdeste vinter gennem de seneste 15 år.

Grundet Afghanistans mangelfulde infrastruktur og det høje trusselsniveau for vejtransport, er der et konstant behov for ressourcer til ITAS. Det var derfor en kærkommen mulighed, da bidragets chef, Oberstløjtnant V. Iversen og FO, Kaptajn Per Jensen i sidste uge var på besøg hos ITAS planning- og executioncell på KAIA, for at drøfte anvendelse af det danske Hercules-fly i ISAF-regi.

Transportgaverne bliver fortsat ”tasket” af UK FMCC i Camp Bastion i samarbejde med den danske forbindelsesofficer, der er tilknyttet FMCC.

Se video fra Hercules-flyet i Afghanistan på Flyvevåbnets Facebookside.


Det danske Hercules fly taxi'er ud på Kandahar Air Field i Afghanistan.