[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Under Night Hawk er oberstløjtnant Henrik Kanstrup udpeget til såkaldt Red Card Holder, RCH. Det betyder, at det er ham, der skal have overblikket over, hvad Flyvevåbnet og udenlandske enheder kan og må under øvelsen.

- Opgaverne skal gennemføres inden for de rammer, vi har fået fra Flyvertaktisk Kommando. Ofte er der også en juridisk rådgiver med, der hjælper med at bestemmelserne bliver overholdt, forklarer Kanstrup.

Får tingene til at lykkes
- Vi skulle have politiet til Læsø med de østrigske Black Hawk-helikoptere. Men de må ikke flyve over vand, for de har ikke det nødvendige redningsudstyr til det, siger Kanstrup.

Det lykkedes alligevel at få helikopterne ud til Læsø. Østrigerne må godt flyve over vand, hvis der er en redningshelikopter i luften. Kanstrup kontaktede Søværnets Redningscentral, og de ville gerne sende en helikopter ud på træningsøvelse.

- Derved hang de to ting sammen, og Black Hawk-helikopterne kunne udføre deres opgave. Det handler om at bevare effekten i den her øvelse, uden at man går på kompromis med sikkerheden, fortæller han.


Østrigsk Black Hawk.

Piloten styrer selv
Når en pilot er på en mission, så sidder RCH langt væk. Han kan dog følge missionen tæt med moderne teknologi.

- Så sidder vi og vejleder piloten, hvis der er en beslutning, han ikke selv kan tage, siger Kanstrup.

Kanstrup understreger dog, at det ikke er hans opgave at fortælle piloten, hvornår han skal flyve til højre eller venstre.

- Det må aldrig blive sådan, at RCH går ind og styrer slagets gang. Han skal bevare det store overblik med fokus på sikkerhed, og at opgaven bliver løst så effektivt som muligt. Så er det op til planlægningen og piloten at styre selve opgaven, siger Kanstrup.

I en stor øvelse som Night Hawk er der meget luftaktivitet. Det giver en del støj. Her går RCH også ind og sørger for, at flyvningen bliver spredt ud, så lokalbefolkningen ikke oplever for meget støj.