[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Fire gange årligt er der CET – eller Combat Enhancement Training - i Grønland. Formålet er at uddanne besætningsmedlemmerne på Hercules-flyene i taktisk flyvning og træne Z-teamet  i at forberede og modtage drop fra luften. Z-teamet er specialister fra Air Transport Wing Aalborg, som blandt andet sikrer at landingsforholdene er i orden, når der landes på andet end almindelige landingsbaner. Og det er her, hos Z-teamet, at de to forward air controllere fra hæren træner med. Og samarbejdet skulle gerne give pote.

Jimmy Mogensen, der er kaptajn i Hæren og forward air controller forklarer.
- Ved at være med til CET, får vi en masse airdrop ind under huden. Vi lærer procedurerne fuldstændigt, så vi kan blive bedre til at droppe i Afghanistan, og vi får en bedre forståelse for, hvorfor piloten gør, som han gør. 

Henrik Nicolaisen, der er leder for Z-teamet uddyber.
- Samarbejdet er også væsentligt, fordi vores fly dropper skarpt i Afghanistan. Som enhederne er indsat nu, er det fortrinsvis forward air controllere, der tager i mod et genforsyningsdrop.  Det er ikke nødvendigvis et drop til en kampenhed. Det kunne lige så godt være nødhjælp eller lignende, hvor vi ville skulle tage i mod. Og det er derfor, vi skal samarbejde omkring det. Det er derfor, de skal lære procedurerne, så de kan lære de andre forward air controllere, at det er sådan her, vi gør.


Henrik Nicolaisen i sort og de to forward air controllere - Jimmy Mogensen i midten og Ace ved siden af - får sig et overblik over dagens drop. Foto: Kitt Kristensen

Forskel på træning og virkelighed
Flyvevåbnet har afleveret gods fra luften i Grønland i mange år, men det er først sidste år, at der er blevet lavet en operations instruktion – en slags manual – for, hvordan man gør det under træning og hvordan man gør det under indsættelse. Og der er stor forskel.

- Når man dropper herhjemme under træning, så er det sikkerhed frem for alt. Men i det øjeblik, der er indsættelse, vil sådan en controller kunne ligge derude og have en rigtig god viden om, hvad der sker, når man smider et drop.  Han vil derfor kunne gå på kompromis med drop-zonen og få det godkendt, fordi han ved noget om det, forklarer Henrik Nicolaisen og fortsætter.
-Derfor er det vigtigt, at vi får arbejdet den operations instruktion igennem, som er lavet så vi alle sammen har styr på, hvordan vi gør under træning og hvordan controllerne gør derude. For det er dem, der kommer til at gøre det skarpt.

Vidensdeling er vejen frem
Det er ikke kun de to forward air controllere, der får noget ud af samarbejdet. Henrik Nicolaisen fortæller, at Z-teamet også lærer meget af deres kommunikation og deres rutiner.
- Vi kan vidensdele på mange områder, og det er noget, der er med til at give en større forståelse for hinanden.