[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Netop fordi størstedelen af flyvningen foregik over vand, er der en meget lille sandsynlighed for, at missildelen er tabt over land. Det understøttes af en udlæsning fra flyets datasystem, der indikerer, at missildelen sandsynligvis er faldet af omkring 50 sømil fra kysten, ude over Vesterhavet.

Tabet af missilet blev opdaget, da flyene var landet på Flyvestation Skrydstrup, hvor flyene er hjemhørende.

- Derfor er der en minimal risiko for, at det kan være tabt under turen hjem, hvor de to F-16 fløj ind over land fra skydeområde Rømø til Skrydstrup, fortæller major Hans Bagger, der er chef for kampfly-sektionen i Flyvertaktisk Kommando.

Tabes missilet over land, vil det ved nedslag sandsynligvis blive ødelagt, så de udløsende sensorer ikke virker længere. Det betyder, at missilets sprænghoved ikke vurderes at være farligt, med mindre man piller ved det, eller forsøger at flytte det.

- Det er derfor klart, hvis nogen finder noget, der kunne ligne noget fra den én meter lange forreste del af et gråmalet missil, så skal man ikke røre ved det, men i stedet kontakte politiet, understreger Hans Bagger.

Et missil må naturligvis ikke falde af, derfor har Flyvertaktisk Kommando i samarbejde med Forsvarets Materieltjeneste straks taget missilet ud af brug og iværksat en undersøgelse af, hvordan tabet kan være sket.

For yderligere oplysninger kan FTK’s pressevagt kontaktes på tlf. 2256 9977

Fakta
AIM-9L Sidewinder er et luft-til-luft missil, der bruges til at skyde andre fly ned. Missilet har et infrarødt søgehoved, der kan låse sig fast på en varmekilde - f.eks. udstødningen fra et kampfly.
Missilet består af en motor (bag den røde streg) og et et cirka én meter langt spræng- og søgehoved (foran den røde streg). Sprænghovedet indeholder 9 kg sprængstof. Det er den forreste del, der er blevet tabt.