[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Flyvevåbnets transportenheds to flytyper, C-130J Hercules og CL-604 Challenger, er begge med til Night Hawk. Her træner de samarbejde med specialstyrker og flyveenheder fra flere europæiske lande.

ATW står også for fiskeriinspektion og miljøovervågning. I øjeblikket er der også en Challenger på Seychellerne, hvorfra de deltager i piratbekæmpelse ud for Somalia.

På Night Hawk står den dog mest på transportopgaver af forskellig art.

- Vi kan både transportere personel og almindelig forsyninger. Vi kan aflevere på jorden, men også fra luften. Soldaterne kan springe ud i frit fald eller static line. Forsyningerne kan vi også levere fra luften, siger David Roest, der er Hercules-pilot.

I et såkaldt airdrop smider man ganske enkelt forsyninger ud i faldskærm. Det bruger man for eksempel i øde områder i Grønland. Styrker i Afghanistan får også forsyninger i airdrop, når det ikke er muligt at lande i området.


Airdrop. Flyvevåbnets Fototjenste

For ATW handler Night Hawk om at vise, hvad de kan bruges til.

- Vi forsøger at være så fleksible som mulig. Night Hawk er meget helikoptertung, så vi vil gerne vise, hvor vores fordele ligger. Vi kan for eksempel indsætte specialstyrker fra stor højde, så de kan svæve ind til målet i faldskærme, siger David Roest.

Det er også muligt at lave et såkaldt waterjump. Her springer specialstyrkerne ud i forholdsvis lav højde og lander i vand. Det er kan også ske sammen med en gummibåd.

Air Transport Wing har fire Hercules- og tre Challenger-fly, der hører hjemme på Flyvestation Aalborg.