[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

- Først og fremmest vil jeg sige, at vi kæmper for at gøre det så godt som muligt for alle, både soldater og de pårørende, og at vi gør alt, der står i vores magt, for at få soldaterne hjem til tiden, siger oberst Søren Andersen (WIS), som er chef for operationsdivisionen ved Flyvertaktisk Kommando.

Udmeldingen kommer på baggrund af de ændringer, som det har været nødvendigt at foretage i forhold til flyvningerne til og fra Afghanistan med danske soldater. Forsvaret benytter sig normalt af broker-selskabet DSV og herigennem selskabet Small Planet til at flyve soldaterne frem og tilbage. Small Planet måtte dog melde pas i forhold til at tage de ekstra flyvninger i den såkaldte rotationsperiode, og det samme måtte et amerikansk flyselskab, som ellers havde budt sig til. Derfor stod Flyvevåbnet med en udfordring, der skulle løses.

- Afmeldingen kom meget sent, og da det tager 15-17 dage at skaffe en diplomatisk overflyvningstilladelse hos nogle af de lande, vi normalt ville flyve over, kunne vi ikke vente på det, hvis vi skulle skaffe flyvninger på de dage, som Hæren havde bedt om. Så vi måtte finde et alternativ til charterfly, forklarer Søren Andersen.

Royal Air Force på banen

Alternativet blev en forespørgsel gennem MCCE (Movement Control Coordination Europe), hvortil engelske Royal Air Force bød ind med kapacitet til at løfte de danske styrker både til og fra Afghanistan. Det betyder en lidt længere rejsetid for nogen, mens andre ikke kommer til at mærke noget – og nogle endda vil komme tidligere hjem.

- Selv om soldaterne kender vilkårene og er tålmodige, ved vi godt, hvor gerne de vil hjem, og hvor meget de pårørende længes efter at se dem. Jeg selv og mine folk har også været udsendt i længere perioder, og vi ved godt, hvordan det er at være i den anden ende, siger Søren Andersen.

- Det er et stort puslespil, der skal gå op, og mange faktorer kan til hver en tid spille ind, når det drejer sig om at flyve ind og ud af Afghanistan. Men jeg garanterer, at Flyvevåbnets lufttransportfolk arbejder virkelig hårdt i de her dage på at mindske generne for både soldater og pårørende, siger han og tilføjer:

- Gennem den aftale, vi har lavet med Royal Air Force, har vi kunnet få dækket Hærens behov for flyvninger uden større forsinkelser. Der vil være nogen, der måske lander om natten i stedet for om dagen, og andre, der skal køre i bus i stedet for at flyve fra Sjælland til Jylland. Der kan være forskydninger i ankomsttidspunkter på plus/minus 12 timer, men lige nu tror vi på, at den plan, soldaterne har fået at vide, holder. Og jeg kan godt forstå, at det kan være til gene for soldater og familierne, der venter, men jeg lover, at vi nok skal få alle fragtet hjem.

Utilsigtede besparelser

En enkelt positiv side ved de ændrede planer er, at flyvningerne med Royal Air Force ser ud til at blive billigere, end de ville have været med de sædvanlige charterfly. Det var dog ikke tilsigtet:

- Jeg har hørt rygter nede fra Afghanistan om, at vi skulle have valgt ikke at bruge charterfly, fordi vi ville spare penge. Det kan jeg klokkeklart afvise skulle være tilfældet. Brugen af Royal Air Force er en god løsning under omstændighederne, men den økonomiske besparelse er en tilfældighed, fastslår Søren Andersen.

Du kan se lister over afgange og ankomster af fly på DANILOGs hjemmeside

Brugen af Royal Air Force er en god løsning under omstændighederne, men den økonomiske besparelse er en tilfældighed, fastslår Søren Andersen. (Foto: Thorbjørn Forsberg)