[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Det var kunstmaleren Mathilde Fengers oliemaleri 'Transition,' der så dagens lys foran en større skare af indbudte gæster.

Maleriets tema er den danske indsats i Afghanistankrigen med fokus på, at den vestlige alliance overdrager sikkerheden i landet til afghanerne selv. Deraf navnet Transition.

Gennem rejser i 2010 og 2012 til de danske styrker i Afghanistan har Mathilde Fenger hentet inspiration til sit arbejde. Hun havde omkring 5000 fotos med hjem på harddisken, men vigtigst af alt har hun talt med både danske og afghanske soldater for at forstå krigens mange vinkler.


Mathilde Fenger foran sit ny-afslørede bataljemaleri.

Hendes idé er blevet til virkelighed på baggrund af et samarbejde mellem Det Nationalhistoriske Museum og Forsvaret.

Det var en ydmyg, men stolt Mathilde Fenger, der i sin tale takkede museet og Forsvaret for den tillid, de har udvist ved at give hende den store opgave at male en vigtig brik af danmarkshistorien.

Maleriet Transition kan fremover ses på Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot i Hillerød.

Om billedet Transition:


Kunstneren har lagt meget symbolik i motiverne på billedet, og i sin tale umiddelbart efter afsløringen ridsede hun blandt andre disse op:

”Den nærmest transparente røg i venstre side symboliserer optakten til krigen, angrebet på USA den 11. september 2001.

For at symbolisere kulturforskellen mellem Afghanistan og den vestlige verden, hvor afghanerne læser fra højre mod venstre og vi modsat, har jeg ladet lyset på de afghanske personer komme ind fra højre og ind fra venstre på de danske soldater. Læg mærke til, at den ’usynlige’ fjende, taleban-krigeren, i baggrunden ved compound’en har en skygge i hver sin retning.

Den afghanske og danske jægersoldat i forgrunden træder frem i lyset, og overdragelsen af landets sikkerhed er nært forestående.”


Mathilde Fengers bataljemaleri.

FAKTA

Der har stort set ikke været malet bataljekunst siden 1864. Fra Mathilde Fengers rejse til Afghanistan i 2010 udsprang der 26 malerier fra det krigshærgede land. Det kom museumsdirektør for Frederiksborg Slot, Mette Skougaard, for øre, og hun ønskede at udstille billederne på Dansk Nationalhistoriske Museum i Hillerød.

Senere spurgte museet, om kunstneren ville lave et stort maleri, der skildrede nogle af krigens mange elementer. Det sagde hun ja tak til og tog igen af sted til Afghanistan i efteråret 2012. Her besøgte hun Hærens folk i Helmand, det danske Hercules-bidrag i Kandahar samt Mobile Air Control Centre i Mazar-e-Sharif.