[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Det var en symbolsk rejse, da Danmark søndag landede i det befriede Timbuktu, der er på UNESCO's verdensarvsliste. Med ombord i flyet var vand og brændstof til de trængende franske tropper.

- Danmark har vist sit værd under den internationale indsats i Mali, og Flyvevåbnets detachement er blevet betroet med en lang række højrisikoflyvninger af de franske styrker. Vores Hercules fik som det første af de udenlandske fly til opgave at flyve til de historiske byer Gao og Timbuktu, fortæller Per Jensen fra Dakar, hvor han er chef for det danske bidrag til Operation SERVAL.

Allerede dagen forinden havde Danmark som det første af de bidragende lande, fløjet til Gao i det nordlige Mali. Her leverede de køretøjer og udstyr til de franske ingeniørtropper, så de kunne udbedre landingsbanen i byen, der indtil i sidste uge var en af oprørsstyrkernes nøglepositioner.


Den danske C-130J i "Aeroport De Tomboucto"

Den Hercules, der fløj til Timbuktu, lettede søndag fra Dakar i Senegal med kurs mod Malis hovedstad, Bamako. Her fik den 12.800 liter vand ombord, og blev tanket, så den kunne levere fem tons brændstof til franskmændenes igangværende operationer i området. 23 franske officerer, der skulle flyttes fra Dakar til Bamako, var også med på turen.

Fra Malis hovedstad fortsatte den videre flyvning over goldt ørkenlandskab, og efter nogle timer nåede besætningen Niger-flodens frodige delta og kunne påbegynde den taktiske anflyvning af Timbuktus lufthavn.

- Oprørsstyrkerne havde forsøgt at ødelægge landingsbanen, og den var derfor noget kortere end normalt, hvilket stillede krav til piloterne, fortæller Per Jensen.

- I Timbuktu blev flyet varmt modtaget af en stor skare franske soldater, som prompte begyndte at aflæsse det medbragte vand. Overflytningen skete ved håndkraft. Fra hånd til hånd, kasse for kasse, blev tre store transportlastbiler fyldt op, indtil flyet var tomt. Samtidig havde to tankbiler ved hjælp af en interimistisk pumpe, flyttet i alt fem tons brændstof ud af flyet til køretøjer og generatorer i
området.

Efter to timer i Timbuktus røde sand vendte besætningen næsen mod Dakar og både de tørstige franskmænd og maskiner kunne fortsætte arbejdet.


12800 liter vand læsses af flyet med håndkraft i Timbuktu.