[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Hidtil har transportkoncernen DSV haft monopol på rollen som mægler, når Forsvaret har skulle hyre ekstern hjælp til transportopgaver. Denne kontrakt udløber pr. 1. april 2014 og bliver afløst af en ny aftale med Mærsk-selskabet DAMCO, samt kontrakter med otte andre selskaber.

DAMCO kommer til at være mægler på alle transportopgaver, der ikke er fuld-chartrede. De resterende opgaver vil Forsvaret selv tage sig af. For at sikre sig den bedste pris, har man sendt opgaven i udbud og udvalgt otte selskaber, der er blevet forhåndsgodkendt til fremtidige opgaver. Disse otte selskaber vil så konkurrere om buddet, hver gang Forsvaret skal bruge et eksternt transportselskab.

”Det gør vi simpelthen for at sikre os, at vi får den skarpest mulige pris” fortæller Major Michael Diemar fra Forsvarets Materieltjeneste.

De otte selskaber der får kontrakt er udvalgt, og vil blive offentliggjort når de sidste kontrakter er underskrevet.