[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]



Passagererne er kommet på plads og sidder forsvarligt spændt fast i det røde trådnet, der udgør sæderne. Blandede nationaliteter, militære grader og funktioner sidder tæt samlet i den ene ende af flyet, lige bag cockpittet, på fire rækker. Midterrækken har siddepladser på hver side, mens de øvrige sidder langs flyets vægge. Passagererne kigger lige frem og dermed på hinanden, de kan nemt flette fingre og lugten af sved, prutter og tør luft fra airconditionanlægget blander sig med brændstofdunsten. Loadmasterne sørger for at både personel og gods er tilfredsstillende lastet, mens teknikerne kontrollerer de sidste funktioner.
Larmen stiger insisterende. Godset ruller ind og placeres som en stopklods i bunden af flyet, rampen lukkes, og Herculesen triller ud på startbanen. De to piloter tester cockpittets virvar af knapper, uforståelige kommandoer og bekræftelser ryger gennem samtalesystemet. De får ”go”, trykket stiger, mens flyet øger hastigheden og slipper jorden. Kursen er sat mod Camp Bastion i den sydlige Helmand-provins.

Omstillingsparat
Basen for den danske C-130 Hercules er Kandahar Air Field (KAF), 145 km øst for Camp Bastion. Med besætning, teknikere og stab tæller mandskabet 26 personer, hertil kommer otte soldater, som er udstationeret i Camp Bastion. Herfra håndterer de godset, når Herculesen lander på basen samt koordinerer mellem de forskellige enheder eller kunder, der gør brug af kapaciteten. Den danske Hercules udgør en fjerdedel af briternes bidrag, der selv har tre fly til rådighed.

- Det er rigtig smart, at vi har en siddende i Camp Bastion, der hurtigt kan få informationer, når der skal koordineres. Der er mange forskellige telefonsystemer, og nogle af vores samarbejdspartnere kan man slet ikke ringe til fra Kandahar, forklarer seniorsergent Kirsten, der som forbindelsesofficer tit må køre efter de nyeste oplysninger, når planerne ændres. Og planerne bliver ændret ofte. 

Inden dagens flyvning var der planlagt et airdrop, hvor Herculesen flyver over en lejr og smider forsyningerne ud med faldskærm. Det blev lavet om til et formations airdrop, hvor flere nationer flyver ud og ”dropper” samtidigt. Den plan blev så også ændret til en almindelig flyvning til Kabul og retur til Kandahar. 
Aftenen inden afgang går det imidlertid op for danskerne, at planen atter er lavet om, så turen til Kabul går via Bastion, retur til Bastion og først seks timer senere end forventet, kan besætningen koble af i KAF. Da den første forvirring er fortaget, trækker flyverne på skulderne, der skal mere til at ryste dem. Det betyder også, at den planlagte rengøring af Herculesen må vente til en anden dag.

Oberstløjtnant og chef for flyverbidraget, Claus Caspersen, forklarer, at det er ganske normalt, at planerne bliver ændret løbende, især når man er en del af en koalition. Denne gang skyldes det, at briterne skal have en mand hjem hurtigst muligt. Men hvileregler og eftersyn skal selvfølgelig overholdes, men derfra er der frit slag.

- Vi skal altid være omstillingsparate, det er en del af arbejdet. Hernede flyver vi for eksempel ikke om natten, men vi kan godt, hvis det kræves. Piloterne skal have deres hviledag, ellers har vi hviletidsregler, ganske som vi kender det fra lastbilchauffører, fortæller Claus Caspersen, der også indgår som pilot i vagtskiftet.



Afghanistan fra oven
Under Herculesen åbenbares Sydafghanistans golde ørken. Bjergrygge rejser sig, mens kratere breder sig og små grønne klatter bryder de mange brune nuancer. Himlen er blå med få skyer, der kaster skygger på den hårde jord. Ind imellem dukker pletter med beboede områder op, nogle er blot et lille klynge huse, mens andre er langstrakte arealer skåret op af plovfurer og vandingskanaler.

Flyet nærmer sig Camp Bastion, tidsplanen har holdt, og turen er gået fejlfrit. Men piloterne får ikke lov til at lande, så de bliver omdirigeret ud på en længere omvej.

- Det er sådan, det er med luftoperationer, vi tænker ikke så meget over ændringerne. Det eneste, vi kan være sikrer på, er det, vi har gjort, konstaterer Clas, 1. pilot på dagens flyvning. Han kan dog alligevel ikke skjule sin irritation over den lange ventetid, inden han får lov til at lande Herculesen i Camp Bastion.

Passagerer og gods bliver skiftet ud, og så er besætningen klar til turen til Kabul. Om der blev flere ændringer undervejs vides ikke.