[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Termometret siger nul grader, luften er grå og vinden bider i kinderne, da det store Hercules fly toner frem på himlen over landingsbanen ved Karup. De seks besætningsmedlemmer, der har været en del af det danske Mali-bidrag, kan se frem til en kold fornøjelse, når de træder ud af flyveren, og ud på landingsbanen til en temperatur, der er omkring 25 grader koldere, end der hvor de kommer fra.  Men der er ikke noget at gøre, for flyet skal gennemgå en hygiejnekontrol, hvor man af hensyn til karantænereglerne skal sikre, at der ikke er jord, krybdyr eller andre små blinde passagerer med fra Mali. Når det er undersøgt, flyver de videre og hjem i hangaren på Flyvestation Aalborg.
  
Ude på landingsbanen er det da også vejret, som besætningen fra flyet blandt andet fremhæver, da de bliver spurgt om noget af bedste fra den sidste måned i Afrika.
- Det gode vejr og det gode kammeratskab på turen, har været virkelig godt. Man lærer sine kollegaer at kende på en helt anden måde på sådan en tur, fortæller Henrik Spaaheden, der er flymekaniker. Og han har ikke skulle lave de vilde ting på det store transportfly, mens de var i Mali: 
-Vi har skulle lave meget lidt på flyet, det har alt i alt fløjet rigtigt godt.
 
Mali-konflikten kort fortalt:
Frankrig bad Det internationale samfund støtte indsatsen i Mali, og Danmark stillede et C130J Hercules-transportfly til rådighed for de franske styrker, der i starten af januar greb ind i konflikten mellem Malis regering og forskellige islamistiske oprørsgrupper i den nordlige del af landet. Den 15. Januar sendte Danmark et C-130J Hercules fly af sted. Flyet har blandt andet fløjet tropper og materiel for franskmændene. 




Henrik Spaaheden er ved at kontrollere flyet...