[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

- Homer 12, this is Ghost.

Piloten, med kaldesignalet Homer 12, griber nødradioen og svarer ivrigt:

- Ghost, Homer 12 read you loud and clear, go ahead.

Han gemmer sig inde i et buskads, skudt ned over fjendeland. Han har været på flugt i flere dage og tør nu tro på, at han bliver samlet op med helikopter.

- Homer 12, Ghost is 1 minute out.

Piloten forlader sit skjul i buskadset og går ud i det åbne. Han tænder sit nødblus, og straks kommer der en fed orange røgstribe. Han sætter sig på knæ med ryggen til landingszonen, med id-kort i den ene hånd og røgblusset i den anden.

Piloterne i redningshelikopteren får straks øje på røgen, som både fortæller hvor piloten er, og hvordan vinden er.  Det er med at handle hurtigt. Piloten er sårbar i det åbne, og helikopteren er sårbar på jorden. Så snart helikopteren sætter hjulene, løber flysikringsfolkene ud, sikrer helikopteren, henter piloten og ind igen. Med det samme løfter helikopteren sig og forsvinder i lav højde hen over trætoppene.



Kryb er mad
Heldigvis er der kun tale om en øvelse, og buskadset er et par fyrretræer i Finderup øvelsesterræn. Opsamlingen med helikopter er højdepunktet på en hel uges undervisning i, hvordan man bedst håndterer at være i fangenskab, taget som gidsel (Conduct After Capture eller CAC) og hvordan man bedst undgår tilfangetagelse og overlever i naturen (Survival Evasion Resistance Escape, eller SERE).

En hel uge er sat af til vedligeholdende uddannelse af en gruppe F-16 piloter og efterretningsfolk, og der er tale om lange arbejdsdage. Der er en god blanding af teori og praktik. Overlevelsesdelen indeholder blandt andet noget om, hvordan man kan finde føde i naturen, så der er kakerlakker og levende melorme på menuen.

Øvelsen er tilrettelagt af SERE-elementet ved Air Force Training Centre og styret med hård hånd af den daglige leder, seniorsergent Simon Tollerud.

- Det er et fuldtidsjob at køre CAC og SERE-øvelserne. Gennemførelsen er tidskrævende, men planlægningen tager meget mere tid, end man skulle forestille sig. Der er mange aktører, der skal koordineres med, og vi skal også rekognoscere i terrænet og snakke med de private lodsejere. Nogle marker kan vi anvende igen og igen, mens andre skifter på grund af afgrøderne, siger Simon Tollerud.



Stort setup
Ud over instruktørerne fra Air Force Training Centre deltager også CAC-elementet ved Hærens Operative Kommando, Helicopter Wing Karup med en EH101 helikopter, to Fennec-helikoptere og en T-17, Combat Support Wing med specialuddannede flysikringsfolk fra Eskadrille 660 Security Force og frivillige fra Hjemmeværnet. Helikopterens rolle er åbenlys, men de færreste tænker nok over den udfordring, som flysikringsfolkene har. De er med for at nærsikre helikopteren, mens den står på jorden og for at hente piloten. Det skal ske hurtigt, sikkert og effektivt, for helikopteren er udsat på jorden og skal i luften igen hurtigst muligt.

Flysikringsfolkene kender ikke den præcise position og terrænet på landingszonen på forhånd, og udsynet fra helikopteren er begrænset under landingen fra deres plads bagi. Når de løber ud af bagrampen, skal de derfor lynhurtigt analysere terrænet og placere sig bedst muligt, samtidigt med at piloten skal hentes ind. Det sker i et nøje aftalt og indøvet mønster, så de ved, hvor de har hinanden. Sikkerheden er af yderste vigtighed, når man bevæger sig i og omkring en helikopter med skarpladte våben, og den hurtige aktion i landingszonen kræver meget træning, så man ikke kommer ind i hinandens skudvinkler.

- Hjemmeværnets bidrag er også helt uundværlig. De gør en kæmpe indsats som fjendestyrke og som momenter på vores handlebaner. Jeg ved ikke, hvordan vi skulle kunne gennemføre uddannelsen uden deres hjælp.