[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Forsvaret har i de seneste år anvendt chartrede fly til hver uge at transportere soldater til og fra Afghanistan. Da der efterhånden er så få rejsende, at flyenes kapacitet ikke udnyttes, er der blevet tænkt i nye baner.  

De fremtidige personelflyvninger vil blive sammensat af militære og kommercielle flyrejser ad forskellige ruter. Det betyder længere rejsetider, men til gengæld vil der være flere afgange til og fra Afghanistan om ugen at vælge imellem. 

-Det er naturligvis ærgerligt, at rejsetiden til og fra Helmand bliver længere, men vi kan ikke forsvare at bruge skatteborgernes penge på at flyve med chartrede fly, hvor der er over 50 tomme sæder, siger oberstløjtnant Kern Oddershede, chef for Joint Movement and Transportation Organization.  

Fremover vi man bruge en kombination af kommercielle og militære flyvninger. Det er forsat hurtigere at komme ud og hjem, end det var indtil foråret 2012, hvor man skulle flyve ind og ud af Camp Bastion via Kabul med lange ventetider og hyppige forsinkelser i Kabul Airport. 

-Vi er ikke længere låst til at sende folk hjem midt på ugen. Med op til fem afgange om ugen er det lettere at komme hjem. Det giver lidt ekstra rejsetid i form af mellemlandinger eller flyskift, men vi kan nu skræddersy rejsen til den enkeltes behov, siger Henrik Andersen, seniorsergent fra Planlægningssektionen i Joint Movement and Transportation Organization.

Med de kommercielle flyvninger kan den enkelte soldat komme til at skulle flyve som civil, og den rejseansvarlige skal derfor være ekstra opmærksom, når udrustning som våben skal med på de civile flyvninger.

Hærens hovedrotationer af DANCON/ISAF i februar og august 2014 gennemføres forsat med chartrede fly fra Danmark til Camp Bastion, da der er nok personel til at fylde alle sæder.