[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Efter en velendt overvågningsmission ved Somalias østkyst vendte den danske Challenger og dens besætning næsen imod Seychellerne. Da de ankom til North Island gennemførte de en search and rescue (SAR) øvelse med Seychellernes kystbevogtning.

Michael Munkner, som er detatchment commander på flyvebidraget fortæller om øvelsen.

Inden flyveturen var det blevet koordineret, hvad vi skulle ud og øve og Seychellernes kystbevogtning ville have et skib liggende i området. Undervejs på overvågningsmissionen fik vi dog den nedslående besked, at deres skib havde fået fejl og var returneret til havn. Heldigvis kunne kystbevogtningen stille med et andet skib, og da vi ankom til området kunne, vi se at det var på vej for fuld damp.

Efter at have gennemsøgt området for at træne et ”search pattern” og for at sikre, at der ikke var andre både eller fly i nærheden, blev der smidt flares, (som er en kraftig lysende beholder der langsomt daler imod havet) seamarkers, (som er lysende markeringer i vandet) og smokemarkers (som er markering i vandet med røg) ud af flyet. Derefter blev der også kastet et door bundle (i dette tilfælde en dunk der var fyldt med sten) og en dinghy en redningsflåde i vandet. Alt forløb vel, og Seychellernes kystbevogtning var så venlige, at fiske det nedkastede materiale op igen.

Øvelsen var en succes. Besætningen fik trænet deres evner til at foretage nedkastninger og samtidig havde vi to personer fra Seychelles Air Force med på øvelsen, som fik en indsigt i hvordan Flyvevåbnet udfører den slags missioner. Det var de meget imponeret af.