[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Flere medier bringer i dag historien om, at en dansk F-16 Fighting Falcon måtte lave en sikkerhedslanding på Flyvestation Skrydstrup i formiddags. Sagen er dog ganske udramatisk:

På en træningstur med afvisningsberedskabet (AVB) indikerede en lampe i cockpittet på det ene F-16, at der kunne være noget i vejen med landingsstellet. Piloten foretog derfor et såkaldt "PAN-call”, som bruges til at rapportere et teknisk problem over radioen. Det er ikke at forveksle med et ”mayday”, som bruges i en nødsitution.

Et PAN-call har bl.a. den effekt, at brand- og redningsberedskabet på Flyvestation Skrydstrup gør sig klar ved flyvefeltet i tilfælde af, at noget skulle ske. Det er fast procedure.

Det er ligeledes fast procedure, at det danske afvisningsberedskab flyver med armerede våben på flyene; afvisningsberedskabet skal i sagens natur være i stand til at bruge våben for at forsvare det danske luftrum mod eventuelle trusler. Beredskabet består af to F-16 Fighting Falcon.

Landingen foregik ganske udramatisk, for da piloten efter kaldet gennemgik sine sikkerhedsprocedurer, viste det sig, at der blot var tale om en lampe i cockpittet, der var gået i stykker, så der var ingen grund til panik.

Den tekniske fejl går ikke ud over afvisningsberedskabet. Man har altid et reservefly stående om nødvendigt.