[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]
Motorproblemer
”Hov, der er Engine Warning på!” En melding om mulige motorproblemer
-
ikke lige det man ønsker lige efter
start.
Det er den 7. oktober 2013, klokken er 10 om formiddagen, og
Flyvevåbnets Challenger nr. C-168 har lige sluppet startbanen på Seychellerne
for at tage på piratjagt. KUM og JIT i cockpittet ser på hinanden, trækker
gashåndtagene lidt tilbage og lister flyet rundt til landing igen med det
samme.
En udlæsning fra flyets datasystem viser, at den venstre motor er blevet
overophedet ganske kort under start. Besætningen tester motorerne på jorden
efter landing, og det viste at problemet er der stadig. De finder metalrester i
motorens udstødning, og det er ikke et godt tegn. Et nærmere kig viser da også,
at motoren er alvorligt beskadiget.
Hvad gør vi nu? Der er stadig operative opgaver, der skal løses. Som den
hurtige løsning på problemet bliver en motor pillet af et andet fly, nr. C-080,
i Danmark, fløjet til Seychellerne og monteret, så indsatsen for NATO kan
fortsætte.
Men nu mangler der en motor på et fly i Danmark.
Challenger
C-080 med hvid reservemotor, klar til at få SLAR-radar på og flyve
havmiljøovervågning.
Lang tid at
reparere
Som eneste flytype i Flyvevåbnet har Challenger ingen reservemotorer. Motortypen
er meget udbredt i hele verden, og den er normalt meget driftsikker – faktisk
ses tilsvarende fejl kun meget sjældent.
Vores Challengerfly er meget efterspurgte i løsningen af en lang række
opgaver, så det var en alvorlig udfordring, hvis det ene fly skulle stå uden
motor i 4-6 måneder. Reparation af den beskadigede motor ville tage meget lang
tid, så Forsvarets Materieltjeneste (FMT) undersøgte mulighederne for at leje
en reservemotor til C-080. Det viste sig at være stort set umuligt, og meget
dyrt, så i stedet besluttede forsvaret at købe to ekstramotorer – både til at
løse problemet her og nu, og for også at sikre fremtidige operationer i både
syd og nord.
FMT gik derfor i EU-udbud den 12. november 2013 om at købe to brugte
motorer med option på at købe donorflyet.
De indkomne tilbud viste, at vi kunne få et komplet brugt fly af samme
type som Flyvevåbnets eksisterende fly for samme pris som to brugte motorer. FMT
slog til, og kontrakten blev skrevet under mellem jul og nytår. Som resultat af
FMTs hurtige arbejde kunne C-080 prøveflyves med ny motor søndag den 19. januar
og flyve miljøovervågning dagen efter.
Reservemotoren
er ved at blive monteret på Challenger nr. C-080, som har stået ledig uden
motor i to måneder.
Og hvad så?
Tilbage i hangaren på Flyvestation Ålborg står en Challenger med
foreløbigt kun en enkelt motor. Den beskadigede motor, der startede hele
historien, kommer efter planen retur efter reparation i midten af februar. Så
kan C-168 og C-080 få deres egne motorer igen, og reservemotoren komme tilbage
på ”lager” på den hvide Challenger i hangaren. Der er ikke truffet beslutning
om, hvordan man skal anvende den fremover, men foreløbige undersøgelser peger
på, at det kunne give god mening både driftsøkonomisk og operativt at tage det
fjerde fly i brug. Det ville reducere belastningen på det enkelte fly og den
samlede struktur ville blive mere robust.
Teknikerne
dækker motorfundamentet på Challenger byggenummer 5515 til, efter at motoren er
blevet plukket som reserve til C-080.