[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

- Det er den største ledelsesmæssige udfordring, der findes. Samtidigt med at vi mister medarbejdere, skal vi holde alle vores kapaciteter kørende, og det er, mens vi også går og afvikler os selv, siger oberstløjtnant Klaus Brieghel, chef for Combat Support Wing.

- Det største problem, vi har, er mangel på afklaring. Det giver en masse usikkerhed, når man ikke ved, om man har et job i den nærmeste fremtid, og der er nogen, der møder op med et jaget udtryk i øjnene. Og når det civile kommer med jobtilbud, er det forståeligt, at det ikke er alle, der er her dagen efter, forsætter han.



Sådan ser lukningsplanen ud

Lukningsplanen for Combat Support Wing  forudses at løbe over det meste af 2014, men allerede i starten af det nye år blev nogle af kerneopgaverne videregivet. I januar blev Jordudstyrsværkstedet underlagt Helicopter Wing Karup, mens Hjulkøretøjsværkstedet blev overført til Hærens Trænregiment.

Samtidigt har Combat Support Wing indgået et samarbejde med Hærens Ingeniørtropper, så construction teamet fra Flyvevåbnet går side om side med kollegaerne i Hæren for at lette overførslen, der vil ske i starten af september. Det samme gør CBRN-beredskabet (specialberedskabet for kemiske, biologiske eller nukleare katastrofer) der også vil blive underlangt Ingeniørtropperne.

Til april forventes Eskadrille 615 overgå til Telegrafregimentet, mens Fototjenesten kommer til Helicopter Wing Karup.

I juni regnes der med, at hele Eskadrille 660 blive lagt under Helicopter Wing Karup sammen med Forsyningen. Samtidigt forudses parent unit rollen også overgå til Helicopter Wing Karup.

Til oktober vil det så efter planen være slut med Combat Support Wing, som siden 2006 har været fast indbygger på Flyvestation Karup.


Denne artikel blev bragt første gang i Forsvarsavisens februar 2014-udgave.