[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

1. maj - dagen efter, at de fire danske F-16 fly landede i Estland - overgik det danske bidrag til NATOs kommando. De danske fly og de medfølgende cirka 50 mand holder under udsendelsen til på Ämari Air Base i det nordvestlige Estland.

Og det danske F-16-bidrag har fået en særdeles varm modtagelse i Estland med både betydningsfulde gæster fra nær og fjern og ligeledes et heftigt opbud af medier fra hele det baltiske område. Trods den ekstraordinære modtagelse er opgaven som sådan dog ikke ny for folkene fra Fighter Wing Skrydstrup.

- Air-policing er, som navnet antyder, at være en slags politibetjente i luften, og vi kender opgaven godt fra de fire gange, vi har fløjet herovre før, siger Bjarke Lomborg, der er chef for det danske bidrag.


Inden afgangen fra Flyvestation Skrydstrup var flere medier interesserede i at høre Bjarke Lomborgs
kommentarer til den ventende opgave - her TV2. (Foto: Atle List Johansen)


NATO-landene indgår i en fast rotation, hvor de skiftes til at varetage air-policing-opgaven i luftrummet over de tre baltiske lande. I den kommende periode er det Polen, der har den faste turnus, og Danmark indgår derfor sammen med flere af de øvrige NATO-lande som en del af det forstærkningsbidrag, som NATO har etableret flere steder i Østeuropa. I de perioder, hvor andre nationer har beredskabet, vil de danske fly blive brugt til træningsflyvninger, som er nødvendige for, at piloterne kan holde alle deres færdigheder opdaterede.

- Som pilot skal man løbende træne i mange forskellige discipliner for, at man kan opretholde sin fulde operative status. Derfor udnytter vi de perioder, hvor det ikke er os, der har vagten, til at træne i de ting – præcis som vi ville gøre, hvis vi var derhjemme, forklarer Bjarke Lomborg.

De danske fly skal efter planen være i Estland frem til 31. august 2014.