[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]
Efter mange års tilløb og justeringer er sanitetsenheden i Eskadrille 660 - også kaldet
Medic - blevet til en yderst kompetent enhed med helt særlige kompetencer, når det gælder om at behandle tilskadekomne under krise- og krigsforhold.
Og når helikopterbidraget til det nordlige Afghanistan er kommet på plads i løbet af juli, vil sanitetsfolkene være at finde som en del af dette. Helikopterne forventes indsat i løbet af sensommeren i såvel transport- som medicinske evakueringsopgaver.
- For Eskadrille 660 Medic er denne udsendelse ekstremt vigtig. For det første får vi nu endelig mulighed for at indsætte vores sanitetsfaglige personel med en kapacitet, som har været meget længe undervejs. For det andet er samarbejdet med Helicopter Wing Karup i forbindelse med udsendelsen en fantastisk mulighed for at få opbygget gode relationer og kendskab til hinandens kapaciteter. Og det kan blive særdeles værdifuldt fremadrettet, siger Maibritt N. Jensen, major og chef for Eskadrille 660.
Der er trænet grundigt for at være klar til arbejdet i den skarpe ende. (Arkivfoto)
Kapaciteten har fået navnet
Forward Aeromedical Evacuation (FAE). Den stiller med medicinsk og sanitetsfagligt udstyr og -personel, og den suppleres med en læge samt en behandler. Opgaven er i essensen at stabilisere og behandle tilskadekomne i helikopteren, mens den flyver fra evakueringsstedet til felthospitalet.
Der eksisterer i den sammenhæng et begreb kaldet ”den gyldne time”. Det har nemlig vist sig, at hvis man samtidig med førstehjælp og behandling under transport får patienten på operationsbordet inden for en time, er chancerne for overlevelse og minimering af skader væsentligt forbedrede. Med andre ord – sådan redder man liv!
Ikke uden udfordringer
Det har ikke været uden udfordringer, at enheden nu står klar til at blive sendt ud. Kapaciteten indgik tidligere ikke i træningsscenarier ved eksterne myndigheder, fordi der var tvivl om dens anvendelse i fremtiden. Det har heller ikke skortet på udefrakommende skepsis, om, hvorvidt FAE overhovedet ville blive anvendt i en fremtidig mission. Og under den omfattende træning har medarbejderne måttet anvende containere og lastbiler med radioer, som afspillede helikopterlyde, for på den måde at simulere, at det foregik i lastrummet på en transporthelikopter.
- Combat Support Wing har været hårdt ramt af stor uklarhed for personellet omkring, hvad fremtiden vil bringe efter nedlukning. Det har også gjort sig gældende for Eskadrille 660 Medic, som i lang tid primært har fokuseret på konceptudvikling. Nu er der så sat fokus på lige netop den kapacitet, og personellet har knoklet sammen med
Security Force (sikringsstyrken, red.) og flybesætning for at blive klar til den forestående opgave, forklarer Maibritt N. Jensen.
En "såret" bæres under en øvelse op i en helikopter, som Security Force sikrer. (Foto:
Arkivfoto)
Gevinsterne er allerede synlige
Ingen på holdet har dog tvivlet på kapacitetens berettigelse. Det har været den bærende kraft i forhold til at sikre et højt trænings – og kompetenceniveau og en høj grad af faglig stolthed i enheden. På samme måde har hele rådighedsstrukturen af ambulancebehandlere og paramedicinere fra alle Danmarks redningskorps vedholdende støttet op om at opkvalificere sig sammen med eskadrillens dedikerede medarbejdere – også i fritiden.
- Som chef for eskadrillen kan jeg allerede nu begynde at se gevinsterne ved den forestående udsendelse. Internt er der kommet fokus på samarbejdet og samtræningen med Security Force, hvilket er ekstremt vigtigt for sammenhængskraften i eskadrillen. Og eksternt er der etableret et rigtig godt samarbejde med Helicopter Wingen på alle niveauer - et samarbejde, som jeg ser frem til at bygge videre på, fastslår Maibritt N. Jensen.
Det taktiske troppetransport-bidrag kommer til at bestå af i alt 76 mand, som tager af sted til Afghanistan i løbet af juli måned.