[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]



Det danske Hercules-bidrag til FN’s mission i Mali indskrev sig lørdag som det første i dansk militærhistorie, der kaster forsyninger ned på afrikansk jord.Modtagerne var hollandske specialstyrker, som var på patrulje. Koordinationen havde krævet meget arbejde, da hollænderne indtil kort tid forinden droppet ikke vidste, præcis hvor de ville befinde sig. Den info fik piloterne først kort før afgang sammen med oplysninger om vind og vejr forhold, egne styrkes placering i området, samt fra hvilken retning flyet skulle ankomme. Dropområdet viste sig at være en udtørret flodseng med en orange markering som sigtepunkt. To hollandske helikoptere befandt sig i området omkring dropstedet for at sikre indflyvningen, som foregik i ca. 200 m højde. Vejret var optimalt for et drop; svag vind og god sigt, og godset landede under 50 meter fra den orange markering.



Drop-materiel var forberedt


Det danske detachement fik første forespørgsel om muligheden for at udføre et drop sidst i marts, fra en hollandsk specialstyrke-enhed. I maj, der da var kampe i Kidal, tog snakken om airdrop fart, fordi det kunne blive nødvendigt at levere forsyninger fra luften, hvis landingsbanen i Kidal ikke kunne benyttet. For at være på forkant med situationen, benyttede Danmark en udskiftning af den C-130J Hercules, der var i Mali med en anden C-130J Hercules fra Danmark til at få drop-materiel til det afrikanske land. 
Siden har den danske detachementchef holdt flere briefinger for forskellige afdelinger i FN MINUSMAs hovedkvarter. Der blev udarbejdet procedurer og de danske bestemmelser for drop blev oversat til engelsk. Den endelige forespørgsel på droppet kom midt i juni. Bidraget i Mali består af piloter og støttepersonel fra Flyvevåbnet,hovedsageligt Air Transport Wing Aalborg, hvor C-130 Hercules-flåden har hjemme.