[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Af Lars Skjoldan

Torsdag den 27. marts gav Udenrigspolitisk Nævn sin støtte til regeringens beslutning om at tilbyde danske F-16 kampfly til NATO som yderligere støtte til at afpatruljere luftrummet over Baltikum. Danmark kan dermed med forholdsvist kort varsel være på vej til at sende kampfly af sted.

Kendt opgave

At flyve afvisningsberedskab er en velkendt opgave for Fighter Wing Skrydstrup, der er den del af Flyvevåbnet, hvor kampflyene hører hjemme. Der er 24 timer i døgnet to kampfly på beredskab, som på få minutter kan være hvor som helst i det danske rige for at håndhæve Danmarks suverænitet. Og det er ikke kun over Danmark, at det danske afvisningsberedskab er velbevandret. Siden 2004 har Fighter Wing Skrydstrup fire gange haft fly og personel udsendt til Baltikum - senest i 2013, hvor de løste opgaven fra januar til april. De har også i to perioder af tre uger været i luften over Island.

Flere NATO- lande skiftes til i en fire måneders periode at løse opgaven i Baltikum, og i den næste periode bliver afvisningsberedskabet varetaget af fly og personel fra Polen. Et dansk kontingent vil derfor i givet fald skulle være en forstærkning af det allerede eksisterende beredskab.

Danmark tilbyder NATO et bidrag bestående af op til 4 F-16 og to i reserve. Hverdagen for de danske styrker vil, som tidligere, komme til at bestå af daglige patruljeflyvninger i baltisk luftrum og varetagelse af døgnberedskab.