[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]



Den 28. oktober 2014 overdrog oberstløjtnant Lars-Henrik Thorngreen kommandofanen for RDAF EH101 ATU ISAF 2014, altså hold 1, der har været i Afghanistan for at flyve taktisk troppetransport, til sin efterfølger oberstløjtnant Kim Holst på Hold 2. Hold 1 har i løbet af fire måneder stort set skullet bygge et område og et sæt procedurer op fra bunden, samtidig med at der blev fløjet skarpe operationer og opretholdt et MEDEVAC (medical evacuation) beredskab.
Overdragelsen fandt sted midt under Hold 2s første, men næppe sidste, sandstorm – måske vejrets skæve kommentar til Hold 1s ophold i Afghanistan. I en kort tale takkede den afgående chef sine folk for deres store indsats, men han beklagede også, at han ikke kunne aflevere enheden i så god stand, som han gerne ville, efter at den ene af de tre udsendte helikoptere havarerede tidligere på måneden. Lykkeligvis var der ikke nogen hårdt tilskadekomne ved uheldet, men det er et klart bevis på, at missionen hverken er ”business as usual” eller ufarlig.

Helikoptere genindsat efter havari
Lørdag den 11. oktober havarerede den ene af de tre udsendte helikoptere under en landing i terrænet omkring Mazar-e Sharif.
Den efterfølgende tirsdag blev det besluttet at genoptage flyvningerne med den besætning, som ikke var i den havarerede helikopter. Onsdag deltog detachementet i operationerne i området, og mandag den 20. oktober indgik bidraget igen i MEDEVAC beredskabet. Det skete med en EH101 helikopter og i samarbejde med det tyske CH53-bidrag, der også stillede med en helikopter.
Personel Recovery beredskabet, som bidraget har haft ansvaret for siden den 1. september, blev ikke påvirket af havariet.
Fra havariet skete til flyvningerne blev genoptaget foregik et intensivt arbejde med først at få besætningen og senere den havarerede helikopter tilbage på basen. Flyvehavarikommissionen ankom to dage efter havariet, og detachementet hjalp dem med arbejdet med at klarlægge årsagen til havariet.

Stort apparat sat i gang
Når der sker et havari med et luftfartøj sætter det gang i mange forskellige instanser. Det gør sig især gældende, når havariet sker i et missionsområde. Her er det vigtigst først og fremmest at få besætningen hurtigt og sikkert tilbage på basen, så de kan få den rette lægehjælp. Fokus er dernæst på at få sikret havariområdet.
Besætning var tilbage på basen og overgivet til basens hospital mindre end en time efter havariet. Transporten til basen foregik med dansk EH101 helikopter med detachementets læge og paramediciner ombord.
Sideløbende med at besætningen blev bragt tilbage på basen, blev der arbejdet på at få sikret den havarerede helikopter.

Det er ikke umiddelbart lige til at få bjerget en havareret helikopter i en krigszone. Fokus var derfor i første omgang på at sikre helikopteren, så ingen uvedkommende personer kunne komme i nærheden af den.
En patrulje var tæt på havaristedet, og den blev straks dirigeret dertil. Samtidig blev der på basen samlet en styrke bestående af 70 sikringssoldater og 20 køretøjer af forskellig art. De ankom til havaristedet i løbet af halvanden time. Mens alt dette stod på, blev området overvåget fra luften af en drone fra det tyske flyvevåben.
Søndag morgen blev et oprydnings- og dokumentationshold fra det danske detachement fløjet ud til havaristedet for at forestå den indledende dokumentation i form af billeder og registrering af andre spor. Dokumentation, som senere skulle overdrages til Flyvehavarikommissionen, og som forhåbentligt vil kunne forklare, hvad der skete umiddelbart før havariet.



Oprydning tog syv timer
Arbejdet med at dokumentere havariet samt den efterfølgende oprydning og læsning af helikopteren og vragdele tog syv timer. Transporten tilbage til basen foregik af svært fremkommelige veje. Det betød, at selvom der kun var cirka 20 kilometer fra havaristedet til basen, tog transporten næsten to timer.
På basen blev den havarerede helikopter og de indsamlede vragdele læsset af i et lukket område, som blev døgnovervåget af detachementets militærpoliti og sikringssoldater.
Den efterfølgende tirsdag ankom Flyvehavarikommission bestående af syv medlemmer til Mazar-e Sharif. De gik straks i gang med at tale med blandt andet besætningen på den havarerede helikopter og fik desuden overdraget alt indsamlet billedmateriale fra havaristedet.
Udover havarikommissionen ankom også to psykologer fra Forsvarets Veterancenter, som udover at tale med besætningerne stod til rådighed for hele detachementet.
Efter tre dage med undersøgelser af den havarerede helikopter og vragdele samt interviews med besætningsmedlemmer og detachementets øvrige soldater, forlod Flyvehavarikommissionen igen Afghanistan. De skal nu i gang med et større analysearbejde, som forhåbentligt vil kunne fastslå årsagerne til havariet og give med anbefalinger, så lignende hændelser vil kunne undgås.

Alle kom med hjem

Besætningen på den havarerede helikopter har det efter omstændighederne godt. Et af besætningsmedlemmerne var indlagt på basens hospital i fire dage, hvorefter han blev udskrevet. De og den øvrige del af Hold 1 returnerede den 28. oktober til Danmark efter at have overdraget opgaverne til Hold 2.
 
Efter kommando-overdragelsen var begge hold inviteret til grillmad hos den tyske naboenhed, der gennem hele perioden har været yderst gode samarbejdspartnere og som har ydet uvurderlig støtte med at komme på plads. Også hold 2 vil i fremtiden have et tæt samarbejde med naboerne.